zaterdag 15 oktober 2016

Project; "Waar vinden we paarden?"

Vorige week was er ook nog forum. Nog even wat foto's hiervan.
Leefgroep 3 stelden hun project voor en toonden hun eindproduct.
Ze maakten stop motion filmpjes.




En kregen hiervoor een echte OSCAR!


Over naar deze week.
Op maandag was er nog geen project dus een manusje van alles.

In de cocooning time deden we volgende dingen:
Met een trechter en zand schrijven en tekenen! (beweegknap)


Een eekhoornspel met echte kastanjes. (samenknap en rekenknap)
Om de beurt draaien aan het rad en evenveel kastanjes nemen.
Wie heeft er meer? Minder?


In de grabbelbox zitten alle letters van het alfabet verstopt.
Zoek ze en leg ze op dezelfde letter op het blad. (taalknap)



Raamfiguren namaken met de pijpenragers. (beweegknap)


Potjes vullen let het aantal gevraagde dingen. (rekenknap)


Chillen en een boek lezen in de 'hangmat'. (taalknap)


We schilderden onze gipsen peertjes. (vorige week gemaakt)



Telboxtijd.




We ontdekten deze gekke dingen.


Deden de voorloper van een leuk spelletje.
Eerst leren de reeksen juist zetten. Goed kijken naar de kleurvolgorde.

Voertuigen in elkaar steken.


We probeerden een weggetje te maken voor een reuzenknikker.


Jaja! Gelukt! Knap hoor!


Juiste kleur en vormen bijeen zoeken.


Roeren, roeren, we maken behangerslijm.


Flesjes vullen met piepkleine voorwerpjes.


Behangerslijm in gieten!
Dit worden leuke relaxatieflesjes. Mooi om naar te kijken hoor.


Een spoorbaan en knikkers...
We laten de knikkers rollen op de sporen.
Met wat hulp van een vlinder lukt dit.



Hoekenwerk op maandag.

Maak SAMEN een toren van bekers.
Let op! Hij moet stevig staan!


De kleuters proberen verschillende dingen uit!


Het telboxspel dat we leerden, werken we alleen verder af.
Splitsen van getallen en noteren op het blad wat we zien.



Onze winkel zit zonder geld! Dan maken we toch zelf die centen!!
Rondjes tekenen, uitknippen en er 1 of 2 euro op schrijven. Knap!




De winkel moet ook een plakkaat hebben met OPEN en GESLOTEN!
Ok, dan stempelen we dat.



Wie kan al eens proberen zijn/haar eigen naam in plasticine te maken?


Op het einde van de maandag hadden we toch 3 leuke projectvoorstellen.
Er zat een gat in een kleuters broek... Waarom niet over gaatjes?
De maan, de sterren, ik wil alle planeten kennen. De ruimte dus!
Ofwel paarden!

Dit waren de drie keuzes.
Wat het werd, weten jullie al natuurlijk. :-)
Het was een heel nipte overwinning.
Dus daarom gaat het projectvoorstel over de ruimte nog even de koelkast in.
Zijn we na ons paardenproject nog in de ban van planeten, zon en maan,...
dan wordt dit ons volgend project.

We stapelen ons blokje op de toren bij het voorstel dat ons meest aanspreekt.




Dus vanaf de dinsdag gingen we over naar paarden.
"Waar vinden we paarden? "

We bekeken samen boeken, om onze vragen op te stellen.
Wat willen nu eigenlijk weten over paarden?
Wat willen we doen in ons project over paarden?
Wat willen we zijn?


Paardengangen maken.


Met de sjablonen tekenen we een paardentafereel.

 
Patronen maken in hoefijzer.
 
 
Een vorm op de rug tekenen en dan moet de voorste proberen dezelfde vorm op het krijtbord te tekenen.

 

Pre cocooning time:
bekijk de prenten nauwkeurig en zoek dezelfde.

Hang de hoefijzers aan elkaar per kleur.


Rol de 'poten' van het paard in plasticine.


Probeer een paard te maken met de blokken op tafel.


Pre cocooning met vierde leerjaar.
Goed kijken naar de foto. Waar en hoe staan de paarden in de weide?


Bouw met de kaplablokken een weide in de hoepel.
Pas op, hij moet hoog genoeg zijn zodat de paarden er niet over kunnen springen!!! 

Met stokjes bouwen we de omheining voor de weide. 

Met plasticine het paard versieren. 
 

Schrijfdans.

Rond, rond rond.
In bloem, in zeep, op een spoorbaan, in kommen, in zand, mais,...
Kijk zelf maar.




Terwijl de andere kleuters schrijfdansen, spelen wij een spel met een rups erbij.
We leren SAMEN een spel aan een rups!




Op dinsdag startten we onze dag met een waarneming van allemaal paardenspullen.


 
Er werd hier een demonstratie gegeven van een paard dat zelf kan stappen!
 
Er werd een boekje meegebracht met bewegend paard, Hu, hoe werkt dat?
Op de achtergrond zien we onze stagiaire Griet. Die blijft nu bij ons tot aan de herfstvakantie.

Bewegingsomloop.











 
Onze kabengeltjeskring bij de vlinders bracht de volgende mooie boodschap.

 

Woensdag was het hoekenwerk klasoverschijdend, rupsen en vlinders werkten en speelden samen.
Bedankt Lotte om dit herst/paardensel zo geduldig uit te leggen aan de kinderen!!

Paardjes inschilderen.


Paardenfoto kleuren volgens de legende.



De gaten rond het paard verbinden met touwen (in, uit,...)


Met houtskool probeerden we een schets over te nemen van een paard.
Prachtig gedaan!!! Ware kunstwerken zag ik ontstaan.


De vlinders werkten met de waterverfdooosjes.





Hierzie...een verloren gelopen paardje! ;-)

 
Met een tandenborstel en verf kamden we de haren van het paard.
 


 
Even samen met Jens het paard inkleuren volgens de legende.

 
Tijdens contractwerk houden we de contractkaarten bij!
 

 
De kleuters wilden een soort van paardenwedstrijd spelen.
Buiten speelden we zelf de paarden en gooiden met de dobbelsteen. paardje nr...mag een stap vooruit. En als we zes gooien?? Dan moet de laatste die een stap voorwaarts mocht weer helemaal naar het begin! WHAAAAAAAA!! Spannend!

 
Na een tijdje werden de kleuters het beu.
Ze staken de koppen bijeen om zelf het spel te veranderen!
 
Maar hoe zit dat nu eigenlijk? Heeft een paard benen of poten? Een hoofd of een kop?
We bekijken het even in een videofragment van schooltv.
 

Hoekenwerk bij de rupsen

Een paardenhoofd...
in welke kleur kan dat eigenlijk?



We zoeken alle soorten bruin. Licht en donker.
We ontdekken dat witte wasco op een wit papier echt niet goed lukt. ;-)


We schilderen een bakje in een paardenkleur.
Dat bakje wordt later een paardenlijf.



Vrij spel met de pony's.


Wie wou kon ook weides schilderen.
Groen groen, lichtgroen en donkergroen.




Boekenkring.
Heel wat nieuwe vragen werden gesteld bij het bekijken van de nieuwe boeken over paarden.







We speelden "hop hop hop".
Een coöperatief gezelschapsspel.
We proberen de kudde paarden veilig en wel in de stal te brengen.
Maar o wee... er is veel wind, hopelijk stort de brug niet in...


De boer moet dringend vers stro in de stallen doen!
Maar daarvoor moet er eerst nog stro in zijn kar.
Eerst de kar en tractor kleuren...


... en daarna stro in de kar kleven. 

We konden ook een paard maken door rolletjes te schilderen.
Die hangen we later aan elkaar en zorgen voor manen en een staart. 


Onze zandtafel werd omgetoverd tot langs de ene kant de stallen met het stro en in het midden een smalle doorgang naar de looppiste voor de paarden. 


Oei, ik heb zin om in een boekje te kijken en om op het paardje te zitten!
Alle twee tegelijk dus :) 

De anderen wilden dat paard uiteraard ook eens testen! 


Onze klas omtoveren tot een paardenparadijs.
Een paardenrenbaan.


Even stofzuigen.
Dit wordt later onze paardenweide.


Knippen van een piste.
 
Paardenstallen maken.
 
 
Werkt onze stallendeur?

 
We hebben hier nog een doos met gaten. Kunnen we die gebruiken als stal?
Natuurlijk, wij lossen dat even op en bouwen om tot stal!

 
Wij sorteerden de 'hoefijzers'.

 
Er werd een 'ponyland' gebouwd!
 
Oja, vrijdag, yogakring.
De zonnegroet kennen we nu echt al goed hoor!


 
We eindigen met de vraag van de week:
"Is er iets wat jij elke dag doet?"
Jonah: ik speel elke dag met mijn hond Bobbie, er zitten knopjes en die kan geluid maken.
Seena: elke dag doe ik mijn body in de wasmachine en ik duw dan op de knop.
Lucy: ik kijk elke dag naar tv, altijd als ik thuiskom van school.
Pepijn: met Lentel met de lego spelen.
Sky: ik speel elke dag buiten.
Oraia: ik kijk heel de tijd tv.
Yuna: ik speel elke dag met de barbies.
Mira: ik mag altijd op weg naar huis een snoepkauwgom in de auto.
Noa: hapjes maken beneden.
Lailyta: ik speel elke dag met de poppen thuis in het poppenhuis en ze hebben mooie kleren aan.
Sean: ik speel met de auto's.
Noémie: eigenlijk als ik tv kijk.
Zoé: altijd als ik thuiskom speel ik op de playstation.
Meagan: tekenen, dan zit ik boven op mijn kamer. Stiekem ga ik soms ook op mama's kamer gaan tekenen. (de vlinders beloofden om dit geheim als een echte uil te bewaren!) ;-)
 
 
Maandag wordt een beetje een drukke voormiddag want er komen zes studentes observeren in de klas.
Vanaf dinsdag zal Griet af en toe de vlinderklas even overnemen (met Cleo erbij  natuurlijk!)
Nog een fijn weekend en geniet van de zonnige zondag die er zit aan te komen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten