vrijdag 25 november 2016

Hoe ziet de ruimte eruit? van 21/11 tem 25/11


Tweede week van ons ruimteproject.
Kijk eens wat ik maakte tijdens het weekend, een waterraket!
En ze kan echt vliegen!

Cocooning time.

Sterren en planeten op de borden tekenen.


Cijfers juist leggen volgens aantal sterren.


Sterren vormen door punten te verbinden.



Raketten bouwen met de clicks.


Onszelf tekenen voor op de aardbol.


Sterren inkleuren met fijne stiften. We letten zeer goed op onze pengreep!


Marsmannetjes maken aan de hand van dobbelsteenspel.


Schuif de onzichtbare maansteen van planeet A naar planeet B.


Cocooning met vierde leerjaar.





Contractwerk.
Beeldknap deze week:

Planeten (isomo bollen) schilderen in de verschillende planetenkleuren.




Kleef de astronauten van klein naar groot.


Prik de raket uit.
Daarna knippen we stroken glanspapier uit en kleven ze volgens een patroon op de raket.







Astronautenhelm uit aluminiumfolie.

Een verjaardagskroon maken in het project.



We verzamelden takken uit ons bos.




Daarmee maakten we sterren. Niet makkelijk hoor!




Om later te versieren met blinkers.



Sterren tekenen en uitknippen voor onze ruimte in het portaal.



We maakten ook een speciaal werkje. Eerst mochten we eens kriebel krabbel krassen met de wasco's, een heel blad vol! Daarna tekenden we sterren en planeten op de kleuren om vervolgens errond te schilderen met zwarte verf! Niet makkelijk maar mooi resultaat!



We maakten twee astronauten. Hoe?
Wel, we vulden twee pakken met proppen krantenpapier. Dat lijkt net op een astronaut!



Eén ervan moest op de maan. Even nadenken hoe we de astronaut een plaats geven.



De andere hangt op in het portaal.
Sorry, foto's zijn mislukt, volgende week proberen we er nieuwe te maken.

Schrijfoefeningen.

We bouwden een raket in de zandtafel?
Iedereen hielp mee, wat een teamwork!



Proficiat kerel!! 5 Jaar al!
Bedankt voor de lekkere popcorn!



Nog een flinke kerel jarig! 4 Jaar! Proficiat! 
Bedankt mama Karien om marsepein te komen maken.



Telbox

Stoelendans maar niet zomaar stoelendans. 
Neen hoor, met de begippen: eerste, tweede, derde, ... voorlaatste, laatste... 
Spannend maar wel heel leuk. 
Echt waar, we kunnen het al bijna! Super toch!


DE test! 
De één zegt hoeveel en welke mormeltjes er verstopt zitten in het eerste, tweede, derde,... huisje. 
De ander luistert supergoed en probeert het precies uit te voeren. 
Knap hoor!


Planetentwister!



Waar hoor ik de letter 'R'? (taalknap)


Beweegknap/rekenknap.
Probeer de tekening exact te kopiëren.

De raket wordt gelanceerd! 10,9,8,7,... (rekenknap)

Tijdens de speeltijd tekenden we een raket en speelden we een hinkspel met cijfers.


Wist je dat wij ook al de maangroet leerden tijdens relaxatie/yoga?


Schrijfdans

We oefenden al ons reeds aangeleerde figuren.
Dat zijn er al heel wat hoor.
De trap, rechte en platte strepen,
cirkels, kronkels.
Van al die gekende figuren maakten we een raket, maar ook sterren, planeten,...


Er was ook toneel op dinsdagnamiddag.
Cleo en Janne gingen met hun raket naar de verschillende planeten en vertelden wat ze er zagen.
Wist je dat astronauten eigenlijk een pamper dragen?



Pré-cocooningtime bij de rupsen.

Zwart kleuren met wasco tussen onze geschilderde sterren. 

Onze sterrenhemel verder afwerken.


De juiste vormen vinden of geef de handjes laten passen.


De planeten(knopen) verstoppen onder de rijst. 


Tekenen van planeten. (cirkels)



Sorteren van licht en donker geel, en oranje. Wat hoort nu precies waar? Niet simpel hoor.


Even rustig met een boekje in de zetel.


Hé een echte telescoop. Buiten sterren gezocht... 
Niet gevonden, dan maar binnen even proberen.



Een bedieningspaneel voor onze raket kleuren. 


Een raket bouwen met de vormen, of de smartgame "Day and night".


Puzzelen met een voorbeeld. 
Heel goed kijken naar de prentjes. 
Welk prentje staat bovenaan,en daarnaast dan en er onder?


Raketten nabouwen volgens het voorbeeld. 
Goed kijken naar kleur EN vorm.


Précocooningtime samen met het 4de leerjaar

De raket moet naar de ruimte! 
Gooi met de dobbelsteen en spring van ster naar ster tot aan de maan.

Raketten bouwen met de magneetvormen. 

Hamertje tik raketten 


Met de stickers proberen we een raket te maken met patroon! 

Op de computer een spel spelen.
Goed kijken naar de kleur van de raket en de juiste mannetjes erin doen. 


Hoekenwerk bij de rupsen.
Een prutswerkje, sterren kleven met "plakgummetjes" op de zwarte achtergrond. 



Knippen en kleven. 
We maken een zon en een een maan. 


De planeten kleuren, en kleven in de ruimte.


De zon moet er ook bij natuurlijk en die is wel supergroot!


We hoorden in het toneel dat mars een rode planeet is. 
Enkel kleuters schilderen mars. 
Neptunus is dan weer lichtblauw, naar het schijnt. :-)


Telescopen bekleven. 
Volgende week werken we hier verder aan.


Kleuren met dikke stiften van een astronautje op een rechtopstaand vlak. 
Later prikken we het gezichtje uit en kunnen we piepen met ons eigen gezichtje. :-) 



Wij maken een wereldbol. De aarde. 
Water is blauw en al het land is groen. 



Schilderen van onze aardbol op aluminiumfolie. 
Glad hoor. 


Schilderen met waterverf van een zwartwitfoto van de astronaut.



Tekenen van onszelf. 
De vlinders maakten een grote wereldbol en wij mogen onszelf daarop kleven.


Een raket knutselen.

Eerst schilderen...


... en daarna door de sterren rollen. 


Hé, een draaiende ster.
Ze zeggen toch, dat ze kan draaien, maar hoe precies???
Amai, niet simpel hoor, een koordje mooi draaien rond het klosje en dan aan het touwtje trekken.



Oh, neen, de ster blinkt  niet meer. 
Aluminiumfolie is losgekomen door ons enthousiasme. 
Opnieuw kleven dus.


We beluisterden een verhaal van Rob Raket die moest helpen de verschillende monstertjes op de planeten te helpen om te gaan slapen.

Tijdens het hoekenwerk maakten we samen die monstertjes na (sorry geen foto hiervan) door bloem in een ballon te doen. 
Daar hielden we dan dramakring mee.
 Hoe kunnen de mannetjes kijken? Boos, blij, bang? 



We hielden ook nog een technieklesje :)
We probeerden een ballonraket te maken. Eerst een touw spannen waar een buisje aanhangt. Daarna de ballon opblazen, goed vasthouden, vastkleven, loslaten en kijken wat de ballon doet...


Hier ook een filmpje ervan.

De kleuters kwamen uiteindelijk nog tot de conclusie dat een raket eigenlijk naar boven vliegt. Dus zochten we een oplossing. Aja gewoon het touw aan de plafond ophangen!
Dus deden we dit dan maar.

We maken een afdruk van de maan met gips. 
Kraters moeten er ook bij hoor. 
Dat doen we door een knikker te laten vallen in gips dat al een klein beetje hard is geworden.
Kijk maar. 





Forumtijd. 
Leefgroep 3 had een toneel voorbereid voor ons over de Griekse mythologie. 
Mooi gedaan, waaaaw!



Bravo!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten