vrijdag 10 november 2017

Sprokkelweek van 6/11

Welkom aan onze twee nieuwe instappertjes!!


We deden wat experimentjes tijdens deze sprokkelweek zoals:

melk in een bakje doen, wat druppels kleurstof erop en met een prikker tekeningen erin maken.
Heel leuk resultaat!





Tweede experiment: tekeningen maken met lijm en wat zand erover strooien.








Met een penseel schrijfbewegingen maken in een lade met rijst en korreltjes.



Spelen met het maanzand.



Zelfklevende blinkers op de lijnen kleven.



Poppenkast voor elkaar spelen.




Nabouwen met de quisiniere staafjes (rekenstaafjes van vroeger).



Onze knipbak kuisten we op en moest dus plaats maken voor een maïsbak.



Vertelkring bij de anemonen. 
Na een vakantie is er nu eenmaal veel te vertellen en te tonen. 



De boekenkring werd deze week echt letterlijk een boekenKRING.
We brachten ons lievelingsboek mee naar de klas. 
We zaten in een kring en lazen even lang of kort als de rustige muziek speelde op de achtergrond.
Daarna gaven we ons boek door aan de buur rechts van ons. Niet simpel hoor, maar echt wel leuk. 



Daarna werden onze lievelingsboeken gesorteerd. 
Want we maakten enkele boekenhoeken in onze klas. 

Dit schaduwboek hoorde echt nergens bij. 
Dus maakten we speciaal een hoekje om zelf eens uit te proberen. 
Daaaaaaarom hadden we onze zaklampen nodig!!






Er waren boeken over de wereld!

Er waren verhalenboeken. 

Veeeeeel zoekboeken.

Een heus autoboek!

Luisterboeken.






Knutselboeken.





Cocooningtime van deze week. 
Eentje vol met denkspelletjes. 












Cocooning op donderdag: De telbox
Is het nu hoger of lager?
 Telslang
 Eerste, tweede, derde, vierde, ... 
oefenen van verschillende begrippen.

 Gelukkig kregen de anemonen een beetje hulp ;-)


Strikje en Losje kwamen ook weer langs met een verhaal.



Er was ook nog tijd voor schrijfdans. 
We oefenden deze keer de verticale strepen. (stam van de boom), schuine strepen (takken), korte verticale streepjes (gras), krullen (blaadjes), cirkels (noten).






Ook de bloeitas kwam weer aan bod. Ons derde talent : klusser!!
Even een korte demonstratie want er waren enkele jongens overtuigd dat een meisje niet kan klussen! AHUM??




We namen onze schoen- en pantoffelzolen even onder de loep! 
Die zien er allemaal anders uit. Kunnen we verschillende groepjes maken?
Met veters, met klevers, volgens kleur, volgens tekening in de zool,...




Dat moet toch wel de grootste zijn!!!!



We schilderden op aluminiumfolie, heel eigenaardig!



En dan maakten we ook afdrukken van de verschillende zolen.





Woensdag = Spelletjesdag!


Vrij spelen:
Puzzelmap: Kan ik dezelfde ballon vinden door te bladeren in mijn map?
 Allemaal doosjes! 
Doosje hier, doosje daar, wie het krijgt die pakt het maar!

 Waar past mijn doosje nu? ik heb er veeeeel!

 De maïsbak is een groot succes!

Cocooning op donderdag met het vierde leerjaar.

Memoriseren.


Opdrachttekenen.



Samen bouwen.


Naar verhalen luisteren.

Relaxatie met een plastieken potje.




Dramakring op donderdag:
Aza had een super leuk boek mee naar de klas en dat konden we niet laten liggen. 
Maar oeps, Romanie, ... klein probleem ... het is een FRANSTALIG boek!
Gelukkig was dat geen probleem. We hebben heel veel gelachen! 
Wie heeft een dikke poep? Een kleine poep?
Moeten wij onze poep nu afvegen met een blad van een boom?
Allemaal gekke vragen bij een te gek boek.



In de namiddag speelden we samen een spel in twee groepen. Wat was het spannend!!
Kaartjes omdraaien en zo snel mogelijk meppen op hetzelfde diertje. Wat een SUCCES!

 We moeten snel zijn!


 En nu tellen wie gewonnen is, ...

Contractwerk op donderdag (sprokkelen) :

We zoeken dezelfde letter. Een oranje en een blauwe.



Spinnen maken met plasticine, wiebeloogjes en tandenstokers.
 Klein, groot, dik, dun, ...

 BRRRR, ik krijg er al de kriebels van! Jullie?

Spiegelen van ijsstokjes. Wij doen elkaar na!

 TOP!

 Wij maken ons eigen monster. 
Hoeveel ogen heeft ons monster?
Welk kleur heeft ons monster?
Kunnen wij misschien ook een naam verzinnen voor ons monster?
Verschillende namen; Slijmie, Ekkie, Monsti, Snoopie, ...



Spelletjesmoment.

Een buitenspel. 
Stilstaan als de rode ogen schitteren. 
Bij groen mogen we vooruit. 



De klassieker: uno.



Bolle big.


De scheve toren van Pisa.


Bunny hop.


Wie is het?



Een megagrote memory.


Het vlooienspel.


Relaxatie op vrijdag.







Vrijdagochtend. 

De start van een nieuw project.
De voorbije week werd er op los gediscussieerd door de  kleuters.
Meisjes zouden niet zo goed kunnen voetballen. 
Jongens zouden handiger zijn met een hamer. 
Meisjes zouden beter een pamper kunnen aandoen bij een baby, en jongens spelen liever met auto's!

Oja? Is dat dan echt zo?
Bijna ontstond er ruzie!

Plots waren er in de klas op vrijdagochtend twee verbodstekens! 
De klas werd verdeeld in twee stukken. 
Een meisjesstuk vol typisch jongensspeelgoed. 
En een jongensstuk vol... typisch meisjesspeelgoed. 


Klaaaaaar start! 
Spelen maar!














En de meisjes, konden alleen maar met 'typisch jongensspeelgoed' spelen.








Daarna hielden we een kring over wat we eigenlijk wel leuk of helemaal niet leuk vonden. 
We kwamen tot de conclusie dat het eigenlijk echt niet veel uitmaakt,
je kan toch gewoon spelen met het speelgoed fijn vindt. 


Volgende week werpen we een licht op de verschillende beroepen. 
Want daar werd ook over gepraat.
Meisjes zouden geen vrachtwagen kunnen besturen 
en jongens, die worden geen kassierster! 
Oh neen? Dat zullen we dan ook maar eens onderzoeken. 

Fijn weekend allemaal 
en tot volgende week!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten