vrijdag 16 september 2016

Hoe maken we ijs? van 12/09 tem 16/09

De weevrouw voorspelde niks dan goeds!!
Het mag meer van dat zijn! ;-)


Kijk, ik bracht een kikkertje mee. Mag die in onze poel??


Natuurlijk! Met z'n allen naar onze poel!

 
Weetjeskring bij de vlinders:
wie maakte het allergrootste ijsje van de hele wereld??
Maar liefst 121 bollen!!!

Kabengeltjeskring.
De boodschap deze week: knuffel eens jezelf!




 
Vraag van de weekkring:
"Moest jij een ijskar hebben, hoe zou die er dan uitzien?"
Zoé: roze en groot en een speciaal stuur.
Mira: met bloemetjes en speciale wielen.
Pepijn: met een raam met een ijs erop en een fiets eraan om te rijden en bakjes met ijs erin.
Jonah: mijn ijskar zou er bruin uitzien met een krokodillestuur en er zitten ramen in.
Sean: blauw, er staan ijsjes op.
Oraia: paars en een bloemenstuur.
Seena: zwart, er zitten misschien ramen in.
Meagan: wit en een wit stuur, zonder ramen.
Sky: wit met ijsjes erop en een hartjesstuur.
Yuna: een regenboogijskar en een mooi bloemetjestuur met mooie roze blinkersramen.
Lailyta: een bak waar ijsjes inzitten en er hangt een fiets aan en er hangen vier stokken aan met een dak erop.
Lucy: mijn kar moet een regenboog zijn met blinkers op en de binnenkant is ook met roze blinkers.
Noa: een regenboogkar met een stuur.
Noémie: een strandijskar om op het strand te rijden en 't is een blauwe.
 
 
Cocooning time bij de vlinders.

Wat ze vorige week in de telbox leerden mochten de kleuters nu alleen proberen.


Ijsjesspel. Om het eerst al je bollen verzamelen.


Ijsjes zoeken in de reclamefolders.


Met een pincet probeerden we kleine strijkparels te nemen en op ons ijsje te leggen.


Ijsjes tekenen op het krijtbord.


Op donderdag was er weer cocooning time voor tweede kleuter samen met vierde leerjaar.
Ijsjes in 3D proberen maken met de plusblokjes.

Wasknijpers met letters juist hangen.

 
 

Het hoogste ijsje maken met plasticine.


Splitsen van ijsbollen met de splitsmachine en mormeltjes.

 
 

Contractwerk en hoekenwerk.

Patronen afmaken van ijsjes.





Van donker naar licht. zelf telkens wit bijmengen en zo tot de lichtste kleur komen.




Fantasie ijsjes.






Origami: we vouwen papier tot een ijsje.


Elkaar helpen!! Fijn!




Ons zoutdeegpotje schilderen.


Onze contractkaart van de sprokkelweek is af en wat zijn we trots!
Ondertussen zijn we al gestart met de volgende!
Tweede kleuter volgt wat later.


 
We zochten dezelfde letters en maakten zo net een ijsje.
 
Met steekparels werden er ook ijsjes gemaakt.
 

Kunnen we zelf reuze ijsblokken maken??
Ja, in verschillende potten. En als we daar nu wat parels en andere blokjes in gooien?
Dan kunnen we die eruit beitelen als het bevroren is!!




We gingen op zoek naar de diepvries!


En dit?? Is dit ook een diepvries?
Nee, dat is tussen de twee. Een koelkast op 0 graden.
Dat probeerden we ook...maar al snel hadden we door dat een echte vriezer sneller werkt!




Na twee dagen was het eindelijk klaar!!
En maar kloppen tot we alles los krijgen! ;-)












We maakten ook kleine verfijsblokjes, met ecoline en met verf.






Dat werd ook uitgetest en ja hoor, dat lukt prima!






We leerden tekenen met een flesje!
Ja, gewoon de bovenkant eraf knippen, een gaatje in het dopje maken en water in doen!
Kunnen we een ijsje tekenen?





Even uitproberen.






 
Er werd ook gekleurd zout gemaakt om laagjesijs te bekomen.





 
Kunnen wij zelf een fietsijsar nabouwen? Euhm even denken... dat moeten we toch proberen.
We zijn er nog niet helemaal, volgende week werken we ons idee verder uit!
 
We leerden ook weer een nieuw 'speel je slim' spel. Het boodschappenspel (weliswaar met wat aanpassingen zodat het in ons project past.)
 
Ijsjes maken in het zand.
 
Blindenspel: prik de ijsbol op het hoorntje.




 
Ook bij de rupsen werd er schitterend weer voorspeld. 
Gelukkig met af en toe een briesje.

Ons eekhoorntje van deze week. 


Onze visjes werden ook niet vergeten.


De scheurkalender.


Voelkring. 
Hé, hoe voelt dit. 
Brrrrrrr koud! 

Ijsje hebben ook koud.




We gaan op zoek in onze school naar voorwerpen die koud ofwel warm aanvoelen. 
Hé, je kan ook voelen met je wang.





Of met je neus! :-)





Op zoek naar de diepvries. 

Gevonden, hé, wat raar. Wat is dit dan?

Lekker fris, de koelkast.



Hé, als de zon schijnt in het bos, voelt het warm... 
in de schaduw is het dan weer lekker fris. 





Kiekeboe!




Een braambesje smaakt altijd wel.


Toen was het tijd voor dramakring!

We hadden een ijsverkoper. Wie wil er een ijsje kopen?

Eerst vragen wat je wil. Een hoorntje of een stokje?

Oh deze klant zou graag een hoorntje met 1 bolletje aardbeienijs hebben.
Scheppen maar!

Niet vergeten om een centje te betalen hé!



Tijd voor onze pre-cocooningtime. 
Op de tonen van onze feeling good muziek. 


Niet makkelijk hoor. 
Proberen precies dezelfde ijsjes na te leggen.


Een oudste rups toont het even voor.


Een memoryspelletje helemaal alleen spelen. 


In elk gaatje hoort een stokje. 


De voorloper van memory. 
We zoeken twee precies dezelfde ijsjes bij elkaar.


IJsjes tekenen op het krijtbord.

Een plasticine ijsje decoreren met mooie pareltjes.

 

 
Hé, plots zag de plasticine er zo uit. :-)

 
Vrij spel met de plusblokjes.





Vrij spel met de steekparels.
 
We zoeken samen de ijsbollen uit de vormen. 
Ijsbollen zijn rond, het zijn cirkels. 
Wie vindt er nog?
 

Ik kan een cirkel tekenen! 
Ahja? Toon eens! 
We proberen dit eens. 
Amai niet makkelijk hoor!

Aha... je kan ook proberen rond de cirkel te tekenen.






Hoekenwerk.

Een frisco maken van een toiletrolletje. 
Schilderen maar.



Of een raketijsje kleven met de verpakking ervan. 
Jaja, die verpakkingen spaarden we van vorige week vrijdag. 
Eerst scheuren we die papiertjes. 
Oei zeg... moeilijk!


En kleven maar.




Of knippen we een ijsje uit gekleurd papier?



We konden ook een ijsje maken met scheerschuim, lijm en verf.
Hu, hoe moet dat dan?

Eerst alles goed mengen!


En daarna smeren op een blad waar we dan een hoorntje onder tekenen.

Snippers scheuren...

... en op een hoorntje kleven.

 
Of even experimenteren met de houten ijslepeltjes en verf.
Eerst eens op een kartonnetje.



 
Daarna echt ijsjestekeningen opvullen.

 
We overschilderden ons reeds gekleurde ijsje met toververf. (ecoline)
 
 

 
Of kleefden snippertjes. Van mij wordt het een ijsje met pistache smaak.



We zoeken twee dezelfde ijsjes, verborgen onder het zand.

Even een boekje lezen.

Of met de magnetische vormen experimenteren.
Waar zitten de cirkels ook alweer? :-)

Telboxtijd

Een groot spelbord deze keer. 
Een spelbord, waar we eens niet moeten wachten op elkaars beurt. 
Neen, we gooien gewoon met de dobbelsteen, gaan evenveel stappen vooruit en nemen dan het juiste aantal mormeltjes in de correcte kleur. 
Let wel op!
 Je mag maar één keer kijken naar het kaartje,
 loop dan naar de mormelbak en hopelijk ben je het niet vergeten! 




Even controleren, wie heeft het meest kleintjes? 
Wie het minst rode? enz?



We leggen het spel uit aan 2 vriendinnetjes, zo kunnen zij ook aan de slag.

                                      

We maakten ook nog mormelijs!

 
Draaien aan het draairad, goed kijken, welke en hoeveel ijsbollen je precies mag kiezen.
 
Wij willen dat ook wel eens proberen, ijsbolletjes scheppen met een lepel, zonder morsen.
 
Tijd voor schrijfdans over... ijsjes natuurlijk. 
We leerden vorige week de rechtopstaande en platte strepen. 
Dus deze week tekenden we daar een ijsbakje van. 
Dan nog alleen 3 bollen, en klaar waren we.




Samen opruimen hoort er ook bij...
met een schotelvod cirkels draaien. 


Op maandag is er altijd een bewegingsomloop.
Deze keer was die buiten want met zo'n mooi weer is dat toch super dat dit op ons domein kan!


Ook onze speelheuvels zaten in het parcours!


We kregen potjes water en probeerden die van de ene naar de andere kant te brengen zonder morsen!
Ahum! ;-)










Ook dinsdag was  het snikheet en zochten we koele plaatsen op.
Gelukkig hebben wij veel hoge bomen!!
We leerden verschillende spelletjes spelen zoals:
badminton, petanque, frisbeeën, ...
















Wie wou kon ook ijsjes maken. 
Het werd een gezonde versie van een raket. 
Fruitijsjes. 
Fruit snijden, thee maken, en hup alles bijeen. 








Naar de diepvries. 
Waar stond die ook alweer? 


Op woensdag toverden we onze klas om tot ijsfabriek. 
Eerst bekeken we een filmpje, 
hoe ziet een ijsfabriek er eigenlijk uit? 
Wat mag zeker niet ontbreken bij ons? 
Hoe gaan we dat allemaal maken? 
We staken even de koppen bijeen en noteerden.


Ijs in verschillende smaken mag zeker niet ontbreken. 
Aan de slag met water, zout, bloem en verf natuurlijk.








We willen onze hoeken verrijken, ook de winkel werd omgetoverd tot ijssalon.
Voor een ijssalon staat een plakkaat met ijsjes om uit te kiezen.
Dat maakten we na.


Met prijslijst.

Voor onze ijsfabriek schilderde een kleuter een koe want daar start natuurlijk het hele proces!


Onder het goedkeurende oog van een rups! ;-)



Onze heuse ijsfabriek. 
Melk is nodig. Een grote ton vol melk. Hoe zien we dat er melk in zit? 
Juist, we maken gewoon een etiket (zie foto hierboven).


Hoe alles werkt??? Wacht, Janne en Cleo demonstreren even!







Nu is het aan de kleuters!
Even de temperatuur nemen. 


De melk goed doorroeren terwijl een andere arbeidster nog wat ingrediënten erbij doet.



Het ijs heeft nu een smaakje. 
Scheppen maar.


De ijsjes schuiven door naar de volgende fase.


Ondertussen worden ook frisco's gemaakt.
Concentratie!


De arbeiders aan de lopende band staan al klaar.


De arbeidster aan deze machine zorgt voor een etiket.


The finisching touch. 
Sommige ijsjes krijgen een topping.


De lopende band kunnen we zelf samen doorschuiven, door aan het papier te trekken. 


Zo komen we aan de kwaliteitscontrole. 
Even checken of alles in orde is.




Een beetje kinderarbeid. :-)

 
Deze keer sloten we onze week af met ons gezond ijsje.
 
Njammie!
 







 
 
We willen ook nog eens een dikke dankjewel zeggen
 aan deze lieve ouders om zo vaak ons klas te vegen! Bedankt!!
Helpers zijn steeds welkom! ;-)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten