vrijdag 9 september 2016

Sprokkelweek van 05/09 tem 09/09.


We hebben een grote zus in de vlinderkring, kijk maar!!!
Welkom lieve jongen.



Mama gaf samen met de dochter wat uitleg over de verzorging van broer.



Wauw, we krijgen een geboortegeschenkje! Bedankt!


De weerman van de week.


Axenkring bij de vlinders. 
We hadden het over de poes, wie herkennen wij in de poes?
Waarvoor staat een poes.
Hé, hoe toevallig, ik heb nu net een trui aan met een poes op. En ik heb pantoffels met poezen!!


Kabengeltjeskring.
De boodschap was deze week:

Weetjeskring:
wist je dat je, je eigen arm kan doen zweven??
Als je tegendruk geeft en dat even volhoudt!







Vraag van de weekkring bij de vlinders:
"Hoe kunnen we meer tijd maken?" (de vraag kwam eigenlijk uit de kleuters zelf omdat we te weinig tijd hadden tijdens ons hoekenwerk!)
Pepijn: de klok moet trager gaan, de kleine wijzer moet trager!

Zoé: een beetje langer in school blijven omdat we dan langer kunnen werken.

Mira: doorwerken tot het donker is en alles dichtdoen De mama's en papa's moeten mee werken.

Lailyta: de klok verzetten met mijn vinger.

Oraia: ik wil niet werken in het donker.

Sky: hier blijven tot morgen en maar een klein beetje slapen.

Seena: het mag niet donker zijn.

Jonah: de klok supertraag laten gaan, ik ga de tijd afzetten of de klok wegdoen.

Lucy: ik zou de klok helemaal terug draaien.

Meagan: ik wil niet werken in het donker.

Noémie: de klok stopzetten.

Noa: thuis werken als het donker is.

Yuna: de klok gewoon weggooien en dan kun je kiezen wat je doet.




Cocooning time bij de vlinders.

Schrijven in zand.



Tekenen in vrije tekstschrift.

Vormen tekenen in maanzand op gaatjesafdruk.


Derde kleuter leerde patronen volgens kleur en cijfers na te leggen, niet makkelijk hoor!


Nog een spel met blokken. Leg precies na.

Smartgames : day and night en camelot junior.



Patronen herkennen, zoeken en juist leggen.

Matrixen maken.


Vormen juist leggen.



Een 3d vormenspel.


Op donderdag starten we de dag met cocooning time met het vierde leerjaar en tweede kleuter. Het derde kleuter krijgt dan Pistache (Franse les).
De vierdes begeleiden dan een kleuter. Er word uitgelegd, geholpen, gecontroleerd,...
Wat een samenwerking, bedankt lieve vierdejaars!!



Met strijkparels een ijsje naleggen.




Pre cocooningtime bij de rupsjes. 
Heel eventjes op een stoeltje blijven zitten en het taakje voor ons afwerken.
Ondertussen speelt er rustgevende muziek op de achtergrond.

De plusblokjes ontdekken.


Hoe passen deze blokjes binnen de rand?


Ons reeds aangeleerd spelletje zelfstandig spelen.


De juiste vormpjes vinden. 


de voorloper van een smartgame. 
Hoe past deze puzzel precies in elkaar?


Meten en passen, hoe passen de staafjes in de mallen. 


We kleven precies dezelfde vorm/kleur onder de bovenste rij. 


Een puzzel.


Of liever een spelletje. 
Gooien met de dobbelsteen, correcte kleur op het wiebelend schijfje proberen zetten. 



Cocooningtime op vrijdag was ééntje vol puzzels op ons eigen niveau.



Hoekenwerk bij de rupsen.

Experimenteren met onze nieuw wasco rocks. 
Joepie!


Er werden zonnen, regenbogen en opa's getekend met weinig haar. :-)



Experimenteren met scheerschuim en verf.
Met onze vingers, een verfborstel of met sponskwastjes.




Stempelen met de stempelverf.


 Oefenen van onze vingermotoriek met plasticine. 
Niet zomaar vrij boetseren, maar echt volgens het voorbeeld. 
Worstjes maken, een balletje rollen,...


Het mormelhoekje voor de rupsen. 
De voorloper van de telbox. 
We sorteren de kleuren.



Knippen, 
snippers knippen, of repen, 
knippen in zijdepapier, glanspapier, dik papier, behangpapier,... 



Kijk, ik knipte een vogel!


Een speel-je-slim spelletje. 
Om ter eerst een vol mandje fruit verzamelen. 
Maar oei, de kabouter ligt op de loer!


Experimenteren met parels, een kralenplank en pijpenwissers. 
Rijgen maar. 




Vormen en kleuren sorteren, 
of gewoon op en van het stokje halen... moet ook kunnen. 


Een zoekboek.


Hé, wat is dat? 
Je kan dat op je vinger zetten, en dan daarmee duwen in de plasticine. 
Even uitproberen dus!



Kiekeboe!




O o! Kijk eens. 
Dat is toveren! 
Ik schilder groen, maar kreeg alleen de kleuren geel, blauw en rood. hihi. 




Schilderen... dat is een heel serieuze aangelegenheid hoor!


De kleuters kozen al vlug een nieuw project namelijk ijsjes! 
Op donderdag gingen we daar al mee aan de slag!

We konden met vingerverf een ijsje inschilderen.


Oei oei, de ijsstokjes zitten nog in het papiertje! 
Wie helpt ze eruit te halen? 


Van een blad papier maken we een prop om dan met de ijsschep op een hoorntje te scheppen. 



Tussendoor vlug even een ijsje eten, mmmmmm :) 

Of met plasticine bolletjes maken en dan op een stokje doen. 

We willen een hoorntje van een ijsje maken.
Hoe gaan we dat doen? Met bruin!
Bruin... we zoeken alle bruine wasco's, stiften, kleuren,...
Daarna rollen we het papier tot een hoorntje.
De één wil er een hoedje van maken, de ander gewoon een groot ijsje.
Dat is voor volgende week.




We genoten ook van ons tuintje deze week.





Contractwerk bij de vlinders.
De derde kleuters zijn van start gegaan met hun persoonlijke contractkaart.
Er wordt weer gewerkt rond de talenten.

We maakten het geboortekaartje na in groot formaat.
Goed kijken naar het voorbeeld welke kleuren waar moeten!
Beeldknap hoor!


Dit is dan het resultaat!

We maakten ons eigen verjaardagstaart op papier.









Speel je slim spelletje: berentaarten.
Oudste vlinders geven uitleg aan jongste vlinders.


Beweeg- en rekenknap: bowlingspel met punten.
 (bollen voor tweede kleuter, cijfers voor derde kleuter)


Met zoutdeeg maakten we een potje (om later ons eigen potlood, gom en slijper in te steken).
Eisen? Ja hoor, het moet blijven rechtstaan en er moet een potlood in recht kunnen staan.
Hm...





Moetwerkjes voor de contractkaart!
Spiegelen.


Moetwerkjes met uitdaging.
Puzzel volgens getalbeeld.


Wij hebben een project! Ijsjes!
Daar willen we een affiche voor maken om aan onze deur te hangen.
We ontwerpen zelf en stempelen de woorden na.



Ijsjes verkopen in de klas??? Ok, maar dan valse hé!
Hoe kunnen we dat doen?
Zand kleuren met kleurstof?
Jaaaaaaaaaa!!!






We bekeken ook het verhaal van 'Ijsje voor een meisje'.

Telboxmoment.

Sorteren van de mormeltjes. 
De kleuters mogen kiezen hoe ze dit aanpakken. 
Over één ding waren ze het onmiddellijk eens:
eerst per kleur, dat is makkelijk. 
Maar daarna? 
Per grootte... dit ging ook snel... 
en toen? 
Per aantal oogjes, of de lachende/verdrietige mondjes,... of... of... 








Een telboxmomentje voor de oudsten.
Lotto met aantallen. (getalbeelden en cijfers aflezen en snel reageren)
Wie kan zijn potjes het vlugst allemaal sluiten?



Ons schaap kwam weer koekeloeren.
Zo jammer dat het geen naam heeft.
Misschien kunnen we er zelf één verzinnen?? Suggesties kwamen al snel.
Dan maar stemmen. het werd Lilly!











Niet alleen schaapjes bij onze speelplaats. 
Woensdag, krijtdag. 
Krijtjes zijn dus altijd welkom op woensdag bij droog weer.





Vrijdag, spelletjesdag tijdens de speeltijden.
We speelden cricket.


Of rolden met de bal naar Jens.


We genoten van het mooie weer op dinsdagnamiddag. 

Wie wou kon in de zandbak spelen. 
Daar werden... zandkastelen gebouwd, putten gegraven, ... en ook ijsjes geschept. :-) 

We gebruikten begrippen als: vol, leeg, meer, minder, nog een beetje, groter, hoger,dieper,... 
gewoon zomaar ... tijdens ons spel.
Wij leren dus terwijl we spelen. :-)


Wie binnen wou spelen, kon dit ook. 


We vierden ook deze week een verjaardag.
Proficiat meid!! Bedankt voor de lekkere taart en pannenkoeken.



Bewegingsomloop in onze turnzaal. 
Klimmen, sluipen, gooien, tollen, springen,...

3,2,1 start!










Even een handje helpen.



Schrijfdans. 
We leren de rechte en platte strepen. 
Bewegen op muziek met ons hele lichaam. 


Volgende week proberen we dit eens op papier. 
Deze week schrijfdansten we met een zandbergje op de grond. 


We maken ook elke dag tijd om onze tanden te poetsen. 



Kringen bij de rupsen. 
Op maandag was er vertel- en toonkring. 
Plots zag een kleuter de stiften staan, en toen ging het plots over lievelingskleuren. 



Taakjes werden verdeeld op dinsdag. 
Wie doet wat? 
Iedereen akkoord? 

Er werd ook al eens een eerste voorstel voor een project gedaan. 
Over ijsjes misschien? Nog iemand een ander voorstel?

Iemand zorgt voor het weerbericht. 
Daarvoor vernisten we nog snel de wolk die we vorige week schilderen. 
Allemaal blazen, zo droogt het sneller!


Onze weervrouw van deze week: 


Ons eekhoorntje van deze week was:


Wie trok er de blaadjes van de scheurkalender?

De visjes kregen eten door: 


De composteerders van dienst: 



Op woensdag was er boekenkring.
We ontdekten dat er veel personages zijn, dieren, maar ook mensen, enz... 
dus... 
we doken in de verkleedkoffer. 








Donderdag was er muziekkring. 
Wist je dat een ijsjeskar ook soms eens een bel heeft? 
We vroegen ons af waarom en konden even zelf aan de slag gaan met de belletjes!




Vrijdag hielden we de relaxatiekring. 
We beluisterden een massageliedje en deden precies wat het liedje ons vertelde.


Project ijsjes , daar hoort toch een echt ijsje bij!!






Toch even stilstaan hoe ongezond dit eigenlijk wel is... ;-)


Handjes wassen.



Vermoeiend hoor... al die kleuteravonturen. 


Ons eerste project van dit schooljaar. 
Je hoort ons al komen denk ik. 

Wij zijn op zoek naar: 
massa's lege ijsdozen van alle smaken. 
verpakkingen van ijsjes.
reclameborden van ijsjes, 
menukaarten van een ijssallon,
scheplepels, 
plastiek ijsbekers, 
versierseltjes om op ijsjes te prikken. 
Lege strooibusjes van bresillienne nootjes, gekleurde spikkeltjes,...
Lege slagroom spuitbussen. 

Keukenschortjes voor onze ijscoman/vrouw. 

Komt er iemand ijs maken in de klas? 
Iemand een ander leuk ideetje passend in ons project? 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten