vrijdag 29 september 2017

"Hoe maken we onze schildpad gelukkig?" week van 25/09


Toon- en vertelkring op maandag.
Kijk, ik maakte kleine schildpadjes van halve notendoppen.
Dat karton? Tja, het huisje voor de schildpadden hé!

Zet ze maar even op een rijtje, we tellen ze!


Ik heb een lief konijn mee en het kan zelf stappen!


Wat vinden jullie van mijn helikopter?


Ik slaap in zo'n groot bed!


Ik heb glitters op mijn trui!


Domino: vorm en kleur.


Dobbelen en de juiste vormen eruit zoeken.


Schildpadden maken van potje en plasticine.



Prikken van schildpaddenkop.



Wat vrij tekenen en kleuren.


Nog wat scheuren en kleven op de schildjes.


Wij willen knippen!! En oefenen maar!


Gevoelenskring.
We kregen Louis de vingerschildpad op bezoek.
Hij kan enkel praten als je hem op je vinger schuift. Echt waar??
Volgens de kleuters echt wel waar! Hahaha. Wie durft?





Nog wat extra knipoefeningen op vraag van enkele kleuters.


En kunnen we ook de eitjes van de schildpadden juist op kleven?
Ze moeten even groot zijn.



Puzzelmomentje.


Smartgames uitproberen.



 Balletjes mikken, en er dan weer proberen uithalen.... :-)
 Fijne motoriek: 
We proberen een kurk te grijpen met de knijptang en in een eierdoosje te brengen.



 Waar past mijn dopje nu?
 Hier!

Eendjes vissen. kan jij twee dezelfde eendjes vinden? Jaaaaa!
Precies op de kermis, hihi
 Concentratie is een must... ;-)

Cocooningtime bij de anemonen.


Smartgames en matrixen oplossen.



Alles moet groen, lichtgroen, donkergroen, volhouden jongens!
Alles in het groen voor onze schildpad.


Schildpadjes maken met plusblokjes. 
Niet simpel hoor. 


Een groot schild weven,
even in de knoop zitten hoort er ook bij. 


Precies dezelfde lettertjes zoeken. 


Cocooningtime op donderdag met het vierde leerjaar (Enkel 2e kleuter)
Tellen met onze telbox!

Wat leggen onze vrienden van het vierde leerjaar dat goed uit aan ons.


 Véééél cijfertjes


CONTRACTWERK. 
Er werden volop stickers verdiend deze week voor onze contractkaart!

Beeldknap:
Ofwel
Een schildpadje maken met een doosje als schild. Daarin kunnen we onze schatten verstoppen.   



Een schildpad schilderen met waterverf.



Een schildpaddenkunstwerk met oliekrijt en ecoline.


Of groen maken met gele en blauwe verf.





Samenknap: 
helemaal zelfstandig samen het schildpaddenspel spelen.


Samenknap: Werken aan het geboortekaartje van Kampa.





Wat zijn we trots op het resultaat. :-)




Rekenknap: een schildpad bouwen met de logiblokken.


Beweegknap: Kleuteryoga.
Kan jij schommelen als een paard?  



 Rekenknap: We tellen de bollen en zetten het aantal blokken op elkaar. 
Oranje kaarten = moeilijker



Schilderen hier en daar, onze reuzekaart is bijna klaaaaaaar!


 We volgen het patroon en knippen hiervoor zelf rietjes.


 Helemaal verzot op het schildpaddenspel.



Of een schildpadje met de clics.


We maakten ook nog tijd om een heel belangrijke brief te schrijven. 
Pietertje, onze schildpad is echt niet zo gelukkig meer in onze klas. 
Het water wordt heel snel groen, hij is echt te groot geworden voor onze aquarium. 
Dus, lieve nonkel Sven, zou jij aub Pietertje onze schildpad deze winter bij jouw andere schildpadjes laten overwinteren? 
Als het dan weer lente is, dan proberen we Pietertje vrij te laten op school aan de poel. 



Wie wou spelen, die kon natuurlijk ook, de schildpaddencamping was geopend. :-) 

Deze dvd werd getoond tijdens de toon-en vertelkring, 
wie wou kon even een kijkje komen nemen naar de onderwaterwereld van Sammy de schildpad.


Gelukkig verjaaaaaaaaaaaardag! 
Proficiat grote meid!




Schrijfdans:
we oefenden de spiraalbeweging. 
Het lukt echt al goed hoor! 
















Kabengeltjeskring.
"Van muziek wordt mijn hartje blij"
Hoe toevallig, wie had er precies vandaag een ceedeetje mee met engelse liedjes??? 


Boekenkring. 



We vonden dit echt een heel leuk boek, 
dus werkten we een paar activiteitjes uit rond dit boek. 
We maakten een lijst, van traag naar snel en kozen elk een personage. 

Wie wil de schildpad zijn? de raket? liever een orkaan?...

Zozie, dat is geregeld. 
Iedereen heeft een rolletje,
nu aan de slag.


We maken een tekening van ons personage.
(jaja, er is er zelfs eentje "de tennisbal")




We eindigden met de befaamde loopwedsrijd! 
Iedereen was een personage, onze tekening op onze buik. 
We gingen in een rij staan, van traag naar snel. 
En dan... 
3,2,1 start!

Het bleek echt heel moeilijk hoor, om zo traag als een (bv een egel) te stappen, als je eigenlijk wel zelf heel snel kan lopen!! 



Even overleggen. Wie is het snelst? 
Het jachtluipaard of de helicopter? 
We controleren op onze lijst.


Hmmmmm, niet makkelijk hoor! 
Het paard of de boot??


Met vier wordt het echt wel afspreken! 




Maar wat, als je echt precies even snel kan??? Dan geef je elkaar een hand natuurlijk!



Dramakring op donderdag.
Tableau vivant -> kunnen jullie raden wat anders is aan ons levend schilderij?
Foto maken in ons hoofd en.... goed kijken!



Spelletjesmoment op woensdag. 
Een heel dikke dankjewel aan de ouders die kwamen meehelpen! 














Fijne motoriek wordt niet alleen in de klas geoefend hoor, 
kijk maar. 
Dinsdag, bosdag,
noten rapen, noten kraken, noten eten. :-)










Cocooning time met vierde leerjaar.




Boekenkring op donderdag.
We hadden een wel heel speciaal boek in de kring, er zat een beer in verstopt en die kon toch wel praten zeker?!
De boterbloemen waren heel enthousiast!

De foto's van het grootoudersfeest  komen later op de blog!
Bedankt voor de talrijke aanwezigheid!



Niet vergeten:
Woensdag 4 oktober geen school!
Alleen de begeleiders zitten die dag nog eens op de schoolbanken.

Oranje zakken geleegd terug mee naar school brengen aub! 
Er zijn een paar zakken achtergebleven vorig schooljaar, wie vindt er nog eentje terug? 
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten