vrijdag 22 september 2017

"Hoe maken we onze schildpad, Pietertje, gelukkig?" week van 18/09


Toon- en vertelkring op maandag.
Kijk, ik heb nieuwe schoenen met auto's op!


Dit is de schildpad van mijn zusje, ik mocht het even mee brengen.


Mijn varkentje is heel zacht!


Toon en vertelkring bij de anemonen.
Deze keer niet in een kring maar in duo's.
We vertelden en toonden aan diegene die rechtover ons zat. 




Hoekenwerk.
We haalden de priknaaldjes boven en probeerden zo goed mogelijk op het lijntje van het schildpaddenei te prikken. Niet makkelijk!




Dan kleurden we een mini schildpadje om in het gebroken ei te kleven.


Wist je dat wij toverden met ecoline?
Er zaten waterschildpadden verstopt in de zee. Door het water te schilderen kwamen ze tevoorschijn! En zo raar, zelfs al schilderden we erover, toch bleven we ze zien!





We werkten onze eierdoosschildpad af.




We tekenden met houtskool.
Op de lijnen van de schildpad, heel geconcentreerd!


We vulden een reuzenschildpad op met de logi blokken.



Daar waren Strikje en Losje weer. De kleuters waren zo druk bezig geweest met hun schildpaddenproject dat ze even vergeten waren een huis te maken voor hen. Ahum!


Ideetjes?? Deze kartonnen doos? Ahja, waarom niet eigenlijk?



Maar wij willen wel ramen en een deur hoor!
Oké, dan tekenen we dat even op de doos en prikken dit dan uit!




Waar is de schildpad verstopt?? Met z'n allen op zoek!
Luister naar de tip, onder iets, op iets, naast de, in de,... we leerden wat begrippen.




Tijdens de gevoelenskring bekeken we foto's van verschillende kleuters.
Wat betekenen die mensen voor ons?





Komt er nog een schildpad logeren? Oei ,oei, waar gaan we die zetten?
We zochten een gepast hoekje (portaal) en bakenden dit af met de blokken.
Hoe bouwen we een muur die niet omvalt?




Dikke duim!!
Zo werden we nog even herinnerd aan Sporo (geluksvogels) zijn woorden:
doelen stellen en die stap per stap realiseren! SAMEN!!

Ziehier onze derde schildpad in de klas: Stavros (Griekse landschildpad)

Speeltijd... en Stavros? die mag gewoon mee. :-) genieten van de zon!









We beslisten wat ons eindproduct zou worden: een schildpaddencamping.
En wat willen we daar allemaal hebben?
Uh, een speelplein, een strand met zee, een parking,...
Aan de slag!

Ik zorg voor de parkeerplaatsen.
Wij sprokkelen hout voor een kampvuur op de camping.


Alle hoekjes moeten een naambordje hebben zodat de schildpadden weten waar ze moeten zijn.


Dan tekenen we daar even iets bij voor de schildpadden die niet kunnen lezen! ;-)





Ophangen maar!
Receptie.


Strand.


Parking.


Speelplein.


Er is natuurlijk ook een landingsplaats voor de helikopter.


In de slaaptent maakten we met de cliks matrasjes voor de schildpadden.


En dan ... le moment suprême!
Opening van de schildpaddencamping.



En spelen maar!







 Woensdag = spelletjesdag!! 
Joepie! 
Wat was het een leuke voormiddag. :-)

 Het kikkerspel, ...


 Onze kikker moet zo snel mogelijk in het water springen, wat was dat leuk zeg!
 Zoeken naar het juiste kaartje. Goed kijken...


Ook bij de anemonen werden spelletjes gespeeld. 
Wij zijn nog steeds op zoek naar spelletjesspelende mama's, papa's, oma's, opa's, ... op woensdagvoormiddag van 10u45 tot 11u30. 





Hoekenwerk

Experimenteren met rietjes. We prikken onze rietjes in de gaatjes van de schildpad. (Fijne motoriek)
Kan jij ook het juiste kleur rietje prikken in de doos??? Maar natuurlijk!!!
 Kijk maar eens!
 Grote schildpadden bij elkaar en kleine schildpadden bij elkaar. Niet makkelijk!
 We tellen het aantal eitjes en leggen die bij de juiste schildpad. 1,2,3,...
 Lezen in het boekje over Sam de schildpad.
 Wie gaat de uitdaging aan? Tekenen tussen de twee lijnen.

Contractwerk bij de anemonen. 
Trots hoor, met hun contractkaart! Leren plannen, wat doe ik wanneer? 


Waaruit konden deze kleuters kiezen deze week: 

Experimenteren met letters in zand, ken ik ook de letter van mijn  naam?

 Ooooo,...


We maken een schildpad. Wat heeft onze schildpad allemaal nodig?
 Knippen uit karton, dat is niet makkelijk hoor!




Grote en kleine schildpadden, ze hebben allemaal een huisje nodig. 
Kunnen jullie misschien een huis bouwen voor onze schildpadden? 



We spelen een memory met alle dieren die in het water leven. 
Kan ik onthouden waar de waterschildpad zit? ;-)


Een schildpad tekenen, 
eerst heel goed kijken in het fotoboek, welke schildpad wil ik tekenen? 


Een kolenbranderschildpad, met houtskool.



Waterschildpadden?


Een roodwangschildpad?




of liever een landkaartschildpad?


Deze spullen om onze schildpaddencamping in te richten, hadden een sopje nodig. 




We schilderen ons blad van lichtgroen naar donkergroen. 
Goed nadenken, want het is niet zo simpel. 
Wanneer gebruik je dan witte en zwarte verf?



Of maken we zelf groene verf door blauw en geel te mengen. 
Maar hoeveel blauw, en hoeveel geel dan? 
Experimenteren maar!


Het huis van Losje en Strikje werd verder afgewerkt.


Wij maken een chronologische volgorde van de schildpad die een eitje legt.


0f een strijkparelschildpad maken. 


Een schildpad vouwen kon ook. 



Boekenkring: 
We beluisterden het bekende verhaal van "Haas en schildpad". 
Heel raar hoor, wij dachten echt dat het anders zou aflopen. :-) 

Kabengeltjeskring:
Kabengeltjesboodschap van deze week:
"Huilen mag".
We hadden een kringgesprek over huilen. 


Muziekkring: We leren het lied 'Een diertje in de klas'
We maken samen een partituur met prenten zodat iedereen goed kan meezingen. 
Oefenen maar!
Wij hebben de laatste zin aangepast: 
Een diertje in de klas , een diertje in de klas, zou het misschien een schildpad zijn?


Cocooningtime.

Even werken aan onze opdracht in stilte, met rustige mantramuziek op de achtergrond. 
We doen dat echt supergoed! 
:-)

smartgames.



letter S van schildpad zoeken in tijdschriften. 


Tekenen bij het verhaal: Schildpad en haas.


Een duploschildpad met fotovoorbeeld.





Een schild vol voorbereidende schrijfoefeningen.


Een schildpad van steekpareltjes.


Een correcte straat met stapstenen maken voor de schildpad, volgens een voorbeeldje.




Cocooning met vierde leerjaar.

Schildpaddenmedailles maken. (voor de schildpaddentocht)


Schildjes bekleven met kleine gescheurde stukken papier.


Een schildpaddenracespel.


Spelen in de schildpaddencamping.



Schildpadden van yoghurtpotje en papier, samen prikken.


Cocooningtime met het vierde leerjaar bij de anemonen. (Enkel 2e kleuter)
Niet piepen,... Wij schatten hoeveel mormeltjes er in ons doosje zitten. 
 Sproetjes tellen van de mormeltjes.

 Tellen, tellen en tellen maar.

 Tellen kan ook leuk zijn als we er een spel van maken!

Ruimtelijke oriëntatie:
Waar staat mijn schildpad ten opzichte van de doos? In, op onder, naast, ... 
We oefenen de verschillende begrippen. 




We bekeken het verhaal van haas en schildpad. Zie eens hoe geboeid!



Nog veel schildpaddenmedailles, voor iedereen één.



En dan was het zo ver, schildpaddentocht door ons bos!









Onze schild jeukt, hoe lossen we dat op? hihihi



Wow, iedereen verdiende een echte schildpaddenmedaille!




Er was ook nog heel erg mooi nieuws! 
Twee anemonen werden grote broer en zus! 
Welkom kleine broertje: "Kampa"!



Op vrijdag was er STRAPDAG.
Dat ging niet onopgemerkt voorbij.
We leerden een leuke dans op wel heel opzwepende muziek!



Het verhaaltje van haas en schildpad werd uitgebeeld op de tonen van onderstaand liedje. 
Eerst de begeleiders... en toen...waren de kleuters aan de beurt. 





Maandag en dinsdag nog even over de schildpad en dan gaan we stilletjes wat afronden.

Prettig zonnig weekend!







1 opmerking:

  1. Super om te zien met welke creativiteit jullie tewerk gaan!

    BeantwoordenVerwijderen