Spannend onze eerste schooldagen!
We kozen een nieuw symbooltje.
We kleurden ons eigen symbool en probeerden ook het stempeltje eens uit.
We ontdekken de hoekjes.
We zoeken precies hetzelfde prentje en leggen het er op.
Eens een puzzel proberen...
Spelen met de noppers.
bloemetjes in elkaar schuiven.
Experimenteren met het kinetisch zand.
Rupsen maken.
Of gewoon rustig in een boekje kijken :)
Spelen met de auto's.
Of liever tekenen?
Rupsjes worden vlinders en dat kan niet zomaar voorbij gaan!
Er werd afscheid genomen van de rupsenklas en ze werden met open armen ontvangen door de oudste vlinders.
We ontpoppen tot een mooie vlinder en vliegen naar de vlinderkring!
In de vlinderkring is het weerbericht is nu precies zoals op tv.
Eerst horen we de begintune en dan komt de weervrouw haar zegje doen!
We proberen echt mooie zinnen te maken en zelf samen te vatten welk weer het wordt. ;-)
De cocooning time (zelfstandig 10 minuten eigen werktijd in stilte om de dag te starten).
Puzzelen op niveau.
In de fijne motoriekhoek gingen we aan de slag met de perforater. Allemaal verschillende kleurtjes waar we gaten in prikten en de kleine bolletjes kleefden we op onze geschreven naam .
Precisiewerkje hoor!
In de denkhoek speelden we de picco piccolo spelletjes met wiskunde- en taalbegrippen.
Goed kijken en de bollen juist schuiven. We kunnen hierbij onszelf controleren.
Stiltememorie in de spelletjesoek.
Dat is eens iets, een spel spelen zonder praten??
Ohja, dat lukt wel, al hebben bepaalde kleuters daar toch moeite mee ! :-)
In de taal- en rekenhoek tekenden we de omtrek van onze hand en stempelden bij elke vinger een nummer (van één tot vijf).
Natuurlijk hielp de oudste vlinder met de jongste vlinder, we werkten dus samen.
Als voorbereiding op de echte cocooningtime bij de vlinders
houden wij een pre-cocooningtime bij de rupsen.
Gedurende 1 liedje (3 minuutjes) blijven wij echt op ons stoeltje zitten
en werken wij het taakje af dat voor ons ligt.
Dit lukte wonderwel! Bravo rupsjes! Knap hoor!
Tijd voor een spelletje.
Vormen voelen, raden en dezelfde kaartjes bij elkaar zoeken.
Tijdens de vertel- en toonkring bij de vlinders mocht iedereen één verhaal vertellen uit hun vakantie.
Nadien tekenden we elk ons verhaal op een reuzeblad.
Gevoelenskring bij de rupsen.
We beluisteren muziekfragmenten.
Bij het horen van de muziek, hoe voelen we ons dan?
Blij of verdrietig of zelfs boos.
Even een dansje doen op blije muziek.
Oei! Boos! Heel boos!
Wie wou, kon een kader schilderen,
kiekeboe!
Euhm... lukt dat sneller met twee schilderborstels tegelijk?
Ik schilder een blauw karton.
Hiervan maken we volgende week onze nieuwe weerkalender.
Lichtblauw, donkerblauw, overal blauw.
Op vrijdag komt Jens terug mee doen.
Welkom terug Jens!
De vlinders begonnen aan hun eigen verjaardagstaart op papier.
Zo zullen we kunnen volgen wie wanneer jarig is.
Van jarig gesproken...kijk eens wat een leuk traktaat voor de verjaardag!
Bedankt moeke!!
Proficiat grote meid, al vijf jaar!
Tijdens de speeltijd kwamen de schapen ook even goeiedag zeggen!
Wieltjesdag op donderdag.
We hielden ook een startforum. Alle kinderen van de school samen.
De begeleiders speelden een toneeltje over hun voorbije vakantie.
Juf Els kwam langs met een plakkaat. Hu? Wat is dat nu?
We hebben bij het GO een vernieuwd pedagogisch project.
Waarom moeten de begeleiders dat ondertekenen?
Een symbolisch moment dat staat voor het engagement van onze mensen om meer dan ooit werk te maken van actief burgerschap en samen leren samenleven!
Nieuwe leerlingen werden verwelkomd!
De week werd geëindigd met een poppenspel.
We kregen twee eekhoorns op bezoek die dolenthousiast waren om in onze klas te blijven.
We beslisten dat ze elk in een kring mogen blijven.
"Fie" blijft bij de rupsen en "Flo" zal bij de vlinders vertoeven!
Wordt vervolgd!
Geniet van jullie weekend.
Meer nieuws volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten