Vertel- en toonkring rupsen en vlinders samen.
Oei, oei, we zijn met veel kleuters om naar iedereen apart te luisteren in de kring.
Hoe lossen we dit op?
We vertellen gewoon in groepjes aan elkaar.
Hoekenwerk samen.
We knutselden een mini ijskar.
We maakten afdrukken van ijsdeksels.
We speelden weer het ijsboodschappenspel.
We bekeken een digitaal verhaal: met opa naar zee.
Bekijk maar eens goed de parasol van opa.
Kijk nu, we hebben net dezelfde in de klas!!
Nu kunnen we het verhaaltje naspelen!
Ijsbollen wegen. Welke zijn zwaarder, lichter, even zwaar,...
Er werd een affiche gemaakt voor op het ijssalon.
Nu is het ijssalon eindelijk af! Oef!
Puzzelen: vlinder tegen rups! ;-)
Ooit al eens een gekke bek getrokken toen je een ijsje at??
Hoe deed je dat dan?
Sport op maandag, een bewegingsomloop.
Einde van de sportles, even relaxatie met de parachute.
Elaba, fotografe van dienst... :-)
Ohja, we hebben ook eens gewoon kleurprenten ingekleurd.
Weetjeskring bij de vlinders:
wist je dat je 's morgen groter bent dan 's avonds??
Dat moesten we even testen.
MAAR we vergaten elk avond ons terug te meten!
Dus, dit volgt nog volgende week!
Cocooning time bij de vlinders.
Wegen van ijsbollen, zoek evenveel gewichtjes .
spel: rolde knikker in een hokje.
Kijk hoeveel ijsbollen je mag verzamelen.
Wie de meeste ijsbollen heeft is gewonnen.
Dobbelspel:
gooi om de beurt met de dobbelsteen en kijk op de fiche wat je mag tekenen van het ijsje.
Wie als eerste het volledige ijsje kan tekenen is winnaar.
Waterijsjes schilderen.
Kommetjes kleven en daarna het getalbeeld in bollen ijs tekenen in de kommen.
Nog iets afwerken van vorige week; rijmen.
De cocooning op donderdag met K2 en vierde leerjaar.
Samen een verhaal bekijken.
En erna een boekbespreking doen van het verhaal.
Contractwerk:
Mini ijskar.
Schilderen ijscoman.
De kleuters vonden het moeilijk om zelf een ijscoman te schilderen.
Even de koppen samen steken.
Hoe ziet een ijscoman of ijscovrouw eruit?
Hoe kunnen we dat mooi schilderen? wat hoort daar bij?
Weer aan de slag... en ja hoor, kijk maar hoe mooi!!
Puzzlen op niveau.
Kleuren van ijsje volgens legende.
Telboxmomenten.
Mormels in de splitsmachine. Hoeveel heb jij er?
Steek er evenveel in je zakje. Wie heeft er op het einde de meeste/minste mormels verzameld?
Oudste vlinders zoeken zelf naar een goed systeem om op te schrijven wat ze gesplitst hebben.
Vraag van de week bij de vlinders.
"Heb jij een wens die niet in vervulling kan gaan?"
Antwoorden waren:
Lucy: ik zou heel graag eens op een éénhoorn rijden.
Zoé: als ik op de regenboog glij.
Mira: dat ik een echte prinses zou zijn.
Sky: ik zou graag een elfje zijn.
Yuna: ik zou graag een tunnel in de aarde steken en erin slapen.
Jonah: ik wil van een huis glijden.
En alle anderen wisten het niet.
Beeldactiviteit rupsen en vlinders samen.
Beeld je in dat je gelijk waar een ijsje kunt eten. waar zou jij dat dan doen?
Antwoorden: het bos, mijn bed, het strand,...
Eerst onszelf tekenen. Pff, moeilijk zeg!! ;-)
Dan aan de slag met onze achtergrond.
Ik wil bomen. Dan neem ik toch gewoon een rond potje en zo heb ik de kruin!
Amai er staat wel veel in mijn kamer hoor!! :-)
Wie wou kon ook een verhaaltje helpen mee verzinnen.
We mochten alles kiezen, behalve... dat er een ijsje moest meedoen. :-)
Even onze koppen bij elkaar.
Wie zal er meedoen in ons verhaal?
Wat gebeurt er allemaal?
Waar zijn onze personages?
We probeerden elk een deeltje van het verhaal te tekenen.
Zo kunnen we het beter onthouden, als we het willen vertellen aan de anderen.
Wisten jullie al dat wij een uitstap gepland hebben volgende dinsdagnamiddag?
Hoe regelden we alles?
Wel, Cleo telefoneerde met luidspreker met iedereen errond.
Samen hoorden we wat de meneer aan de andere kant van de lijn zei.
Spannend hoor!!
Dus dinsdag gaan we naar 'Gelati Debue' in Aalbeke.
In de axenkring masseerden we elkaar en genoten we als een poes!
In de kabengeltjes kring kregen we de volgende boodschap:
We oefenden met de vlinders de begrippen naast, op, onder, voor, achter, links en rechts.
We leerden dat niet iedereen hetzelfde ziet, afhankelijk van waar je zit zie je een bepaald object. (ijsje)
Hé, en als we ons draaien, dan is het misschien hetzelfde als jou??
Als iedereen aan dezelfde kant zit, zien we wel hetzelfde!
Ijs maken:
zo maakten we vanilleroomijs, chocoladeroomijs, yoghurtijs, aardbeienijs en sorbetijs.
Oef, moet ik daar aan kunnen??? ;-)
Ijselementen halen.
Gevoelenskring bij de rupsen.
Hé, er liggen allemaal ijsjes.
Zijn die gelijk?
Neen hoor, kijk maar goed, er staan gezichtjes op.
Boze gezichtjes.
We zoeken de grote boze prent, die past er wel bij.
Wanneer voelen wij ons boos?
We linken gebeurtenissen bij de verschillende gevoelens.
We bespreken de situatie op het prentje.
Welk gevoel hoort daarbij? Is dit voor iedereen zo?
Muziekkring bij de rupsen
We beluisterden de melodie van een ijskar.
https://www.youtube.com/watch?v=_fprmKneQKs
Op deze melodie voerden we verschillende opdrachten uit.
Rijden in smalle straatjes, hobbelige wegen, traag rijden,...
Daarna reden we rond in de klas,
als de muziek stopt dan stoppen wij ook en een ijsje verkopen!
Zolang de melodie speelt kunnen we een toren bouwen met ijsdozen.
Wie kan een hoge toren bouwen?
Onze relaxatiekring samen met Jens.
We deden aan brain gym.
Dat zijn een reeks van oefeningen,
eigenlijk heel eenvoudige bewegingen om ons welzijn te verbeteren.
Zo leren we ons lichaam beter kennen,
krijgen we en betere energiestroming doorheen ons lichaam
en komen we tot rust.
We bewogen met onze handen op de rustige muziek en ademden rustig in en uit.
We voelden aan deze zachte watte.
We masseerden onszelf, plukten er kleine stukjes van,
lieten de watte dwarrelen.
Schrijfdans deze week was met ijsjes natuurlijk.
Kringeli krangeli dong.
we lopen recht, we lopen krom.
Tussen alle ijsjes door, let op, we trappen er niet op!
We volgen elkaar in een kromme rij.
We kronkelen met onze vingers rond ons ijsje.
Al onze passende bewegingen van het liedje doen we nu op de rug van het vriendje dat voor ons zit.
Hoekenwerk bij de rupsen.
Wie wou kon een ijsje maken van een papier.
Ijsbollen waren eerst papierproppen, daarna met zijdepapier errond,...
veel werk hoor, maar kijk eens! :-)
Wie wou kon sponsjes schilderen.
Dat worden later ijsjes op een stokje.
We konden ook een ijscoupe maken.
Eerst een bakje schilderen...
Daarna de ijsbollen (tennisballen) in onze favoriete smaak schilderen.
Sommigen kozen banaan, anderen aardbei of chocolade.
En als finishing touch nog een parapluutje erbij en wat chocoladesaus.
Smakelijk!
We hielpen elkaar om een rijtje te maken van klein naar groot.
Precocooningtime.
Bouwen met de ijsspatels en de cirkels. Goed kijken, want niet alle cirkels zijn even dik.
Op elke cirkel hoort één pompon (ijsbol.)
Let op, de pomponnetjes nemen we met een pincet.
Hier hoort ook in elke cirkel precies 1 pompon.
Wij spelen nog eens de ijsjesmemory.
De eendjes zaten vast in een grote ijsbol. Wie kan ze bevrijden?
Of we konden ook experimenteren met crushed ice.
Wie kan een bouwwerk proberen maken met plasticine en ijsstokjes?
Knap hoor!
Op vrijdag puzzelden we tijdens onze pre-cocooningtime.
Jens hielp ons.
Jens mocht ook eens proeven van ons zelfgemaakte ijs.
En hij vond het goed!
Tijdens de speeltijd op bosdag hadden we echt een leuke ravottijd in ons bosje.
Leuk dat al die laarsjes op school mogen blijven staan,
zo kunnen we ook eens als het geen bosdag is,
genieten/ leren/ spelen in ons bos.
Op vrijdagnamiddag ging het derde kleuter naar de bibliotheek.
We zochten goed naar interessante boeken.
En op vrijdag proeven we in dit project een ijsje.
Vandaag waren dat onze zelfgemaakte roomijsjes, yoghurtijs en lekkere gezonde sorbet!
Een lepeltje van elk ijsje! Mmmm
De sorbetmachine, wow, gewoon je fruit uit de diepvries en in de sorbetmachine pletten.
Gezonder kan niet!! Niks erbij en klaar!
Een week kan ook zeer vermoeiend zijn hoor!! ;-)
We eindigen met onze voorbereiding van ons eindproduct.
De vraag van ons project is: "Hoe maken we ijs?"
We zouden heel graag via een filmpje presenteren hoe ijs gemaakt wordt.
We hielden al een brainstorm over de verschillende rollen in de film en wie wat wil doen!
Dus beste ouders.
Volgende week maken onze kleuters samen met enkele leerlingen van het vierde, vijfde of zesde leerjaar een filmpje over hoe ijs precies wordt gemaakt.
Zij zijn bezig met een project over "Achter de schermen van de bioscoop".
We hopen dat ze ons bij het filmen wat tips kunnen geven en helpen.
Onze kleuters zijn allen acteurs of actrices volgende week.
Jullie hulp hebben we ook nog nodig.
We zijn op zoek naar verkleedkledij voor:
koeien, (witte tshirts hebben we nog genoeg, maar witte broekjes zou ons helpen, daar kunnen we dan zwarte papieren vlekken op hangen. )
boer/boerin ( er heeft toevallig niemand een jeans salopet, een boerensjaaltje of een boeren-overall?)
witte schort voor een laborant,
een kostuumjasje op kindermaat voor de directeur van de ijsfabriek.
Ook niet vergeten:
Dinsdagnamiddag gaan we op bezoek naar de ijsfabriek. Graag een verhoogzitje met naam meebrengen zodat het vervoer in de auto op een veilige manier kan. (We hebben enkele extra's voor mensen die geen hebben, wel laten weten aub.)
Donderdag 29 september is er geen warm eten. Boterhammetjes meebrengen dus!
Vrijdagnamiddag 30 september is er grootoudersfeest.
Woensdag 5 oktober is er geen school, ook geen opvang. (pedagogische studiedag voor de begeleiders)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten