De vertel-en toonkring allen samen.
Wat kunnen wij al goed luisteren naar elkaar!
Cocooning time deze week:
tekenen van een paard met krijt.
Het paardjesspel spelen.
Een weegoefening; zoek twee verschillende oplossingen.
Paarden maken met stokjes en plasticine.
De nieuwe boeken inkijken.
Leren doortekenen.
Paardjes vormen met de steekparels.
Paardenmandala's inkleuren.
Cijfers verbinden met elkaar.
Met legoblokken volgens stappenplan een paard maken.
Letters juist leggen op het woord.
Cocooning met vierde leerjaar.
Na een digitaal verhaal wordt steeds een boekbespreking gemaakt.
Tijdens contract- en hoekenwerk kleedden we de hoeken verder aan.
Hier werd met man en macht een paardenkoets gemaakt.
Waar zetten we de paarden t.o.v. de koets? Hoe lang moeten de teugels zijn? Hoe maken we die teugels vast? Hoe ziet een koets er uit? Hoeveel wielen?... Vragen genoeg!
Dan toch even de encyclopedie raadplagen! ;-)
Het kleine poppenhuis is nu een ponyverblijf.
Afwerken van de stallen.
De paardenmanege ...in wording!
De afbakening onder handen nemen,
anders lopen onze paarden gewoon weg...
Het paardenracespel even uittesten. Vlinder leert aan rups.
Hoekenwerk:
we leerden vlechten maken.
Van de zandtafel werd er een ziekenhuis voor de paarden gebouwd.
We maken ook een tok uit papier maché.
Zuiddag is een organisatie voor en door jongeren, die hen stimuleert om engagement op te nemen en samen te werken aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. Elk jaar in oktober organiseert Zuiddag de campagne Work for Change. Meer dan 17.000 Vlaamse en Brusselse scholieren tussen 15 en 20 jaar kruipen dan voor één dag in de kleren van beroepskrachten. Hun loon gaat naar projecten van geëngageerde jongeren wereldwijd.
Bedankt Jarne om het paardjesspel uit te leggen!
Nog even de centen sorteren voor de winkel.
Voila, de winkel is omgetoverd tot paardenwinkel.
Wat een prachtig paard!!
Even uitleg geven: twee kleuters bekeken een filmpje over teugels vasthangen aan een paard.
Ze toonden dit voor aan de rest.
Paarden schilderen.
Paard volgens origami.
Paarden en ruiters vervolledigen.
Met kosteloos materiaal probeerden we ruiters en paarden te maken.
Derde kleuter leerde en plus en min spel. En wat dacht je??
Tweede kleuter wilde dat natuurlijk ook eens proberen. Te moeilijk??
Ohnee, wij kunnen dit ook al!! ONGELOOFLIJK!!
Dat wilde Cleo toch even filmen!
Telbox!
Een race tegen de tijd deze keer.
Gooi de dobbelsteen en neem evenveel mormeltjes uit de bak.
Maar snel snel! De tijd tikt op de chronometer!
daarna controleerden we, wie heeft de meest/ minst van een bepaald kleur.
Spelen met de telketting.
5 rode en 5 gele mormels...
Heel snel hoeveelheden 'zien' zonder tellen.
Op maandagnamiddag gingen we op uitstap naar een paardenmanege in Moorsele. ( https://www.facebook.com/vzw-Jutte-Paardje-435511466526745/)
Hartelijk bedankt chauffeurs en begeleiders!!
We werden er vriendelijk onthaald en kregen eerst een rondleiding.
We startten in de zadelkamer.
Een tok??? Ja, juist!
Kleuter:"Bah, het stinkt hier!"
Ahja, als de stallen uitgemest worden, komt dit hier terecht.
Kijk zeg, een koets!!
In deze silo zit haver voor de paarden.
Wie is wie? Even een kijkje nemen.
Aha, zo ziet een stal er nu uit!
Hierzie, een echt koppel!! Jaja, paarden hebben ook een liefje! ;-)
Belangrijk, waar stappen we niet bij een paard/pony??
Juist, er achter!!
Durven we even aaien?
We mochten ook de pony's borstelen.
En dan..le moment suprême!!
Elk om beurt mogen we een ritje maken op een pony!!
Sommigen wilden dit niet, ok, dan blijven ze even aan de kant kijken.
Pre cocooning rupsen:
puzzelen paarden
paard vormen met staafjes, wol, wiebeloogjes en plasticine.
Zet de paarden net zoals het voorbeeld en kleur het paard met stift in.
Bouw een omheining voor een piste met de plusblokjes.
Een knuffelpaard kleuren met stift.
Een smartgame onder het toeziend oog van Jens.
Piste bouwen met de kapplablokken.
Een heel fijn werkje.
Een paard opvullen met strijkparels,
of zelf een paard proberen vormen met ministeck.
Er was ook terug precocooning time samen met het 4de leerjaar.
Een hoefijzer uitprikken.
Of een paardenmedaille.
Helpen met een paardenpuzzel op papier.
Een kleurenpaardenspel.
Eerst gooien met de dobbelsteen en daarna een wasspeld op het juiste paard stoppen.
We vormden een paardje met de vormen.
Kan jij de vormen vast timmeren?
Precies dezelfde kleur en vorm zoeken en bij elkaar het paard leggen.
Kwartet.
Welke 4 foto's horen bij elkaar?
Goed kijken naar de foto's en de kleur van de rand.
Een vormenpaardje.
Tekenen van paadjes tussen de stallen. Daarna met het paard over de paadjes stappen.
Hoekenwerk bij de rupsen
Tijdens het hoekenwerk prikten er nog enkele kleuters verder aan hun hoefijzer.
Dit hoefijzer kleven we dan ook nog vol met aluminiumfolie.
We konden ook een stokpaard maken.
Daarvoor eerst de kop van een paard schilderen.
Volgende week zoeken we dan een passende stok hiervoor. De verf was nog niet droog...
Of knippen.
Heel veel mini ponytjes uitknippen.
Om later te kleven op een doosje.
Of experimenteren met een schaar.
Of nog even een paardenpuzzel maken.
De hoefijzers moeten mooi aan de stok hangen.
Of samen dit spel spelen. De paardjes krijgen klaver.
Goed tellen.
We konden een houten stokpaardje schilderen.
Of bogen ons over een wel heel moeilijke puzzel van een koets.
We werkten ons paard af.
Paarden schilderen met verschillende soorten bruin.
Wie wou kon een paardje uitprikken.
Dat paardje is gekleefd op een kartonnen bordje.
Een werkje voor de volhouders!
Knap hoor!
Volgende week maken we daar een mooi regenboogpaardje van.
Met het uitgeprikte paardje, maken we een ander kunstwerk.
We kregen uitleg van een vlinder over dit herfstpaardenspel.
Deze paardjes hebben gras nodig. Alleen de groene mozaïekjes gebruiken dus.
Dramakring rupsen
We bekeken samen een boek van paarden en zagen hier en daar paarden staan met wel rare 'brillen' voor hun ogen. We vroegen ons af waarom dit was? Deze zorgen ervoor dat het paard mooi voor zich kan kijken en niet afgeleid worden door de omgeving rondom hem.
We probeerden ook eens zo rond de stappen in de klas. Raar hoor!
Gevoelenskring:
Het verhaal met prenten van Ronny de pony.
Er is verdriet in het circus, het paardje is ziek.
Gelukkig passeert Ronny de pony net... De rest vertelt jouw kleuter wel. :-)
We dramatiseerden het verhaal met hulp van de prenten.
Relaxatiekring.
Kunnen we terwijl we luisteren naar rustgevende muziek deze houding nabootsen?
We haalden onze zelfgemaakte relaxatieflesjes boven.
Namiddag aanbod:
we maakten zelf een poppenspel.
We kozen een pony uit en gaven die een naam.
Samen maakten we een verhaallijn en oefenden in het poppentheater.
Dit moest getoond worden aan de rest.
Nog even een kiekje van de acteurs!
Anderen kozen om te spelen met een reeds bestaand verhaal.
Het blauwe paard.
Wie wou kon ook nog een paardenmedaille maken.
Knippen, kleuren, kleven, even nadenken.
Gelukt!
Ook nog een paardenbingo voor K3 en Peuter!
Vrij spel met ons paardenmateriaal.
Turnen met Griet. Iedereen werd paard en sprong over de hindernissen.
Een blinddoekspel: pak het paard zonder dat de kleuter op de stoel het hoort.
Spannend!
Schrijfdans was deze keer wel erg moeilijk.
Het ging over de trap. (hoeken dus).
Eerst zelf bewegen, daarna zelf trappen bouwen.
Lijkt makkelijker dan het is hoor!
De leerlingen uit leefgroep 3 kwamen langs om verschillende demonstraties
en uitleg te geven over paarden.
Bedankt voor al de leerrijke dingen die jullie ons leerden!
Een heus paardenspel met leuke paardenopdrachtjes.
Een uitleg over paardrijden.
Een workshop over voltige.
Bewegingsles met verschillende bewegingsopdrachten over paarden.
Om ter eerst rennen als een renpaard.
Op handen en voeten stappen, net als een paard.
Om ter verst springen.
Om ter hoogst springen.
Paardenvoeder (pittenzakjes) van de hooizolder halen en in de paardenstal leggen.
Over deze hindernissen stappen net als een paard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten