vrijdag 8 september 2017

"Hoe maken wij Pietertje, onze schildpad gelukkig?" van 04/09 tem 08/09


Tijdens de vertel- en toonkring werden spullen van thuis getoond.
Spontaan kwamen de verhalen...

We zijn de pre-cocooning nog niet gestart met de boterbloemen.
Dit is nog wat vroeg, eerst nog wat wennen aan alle hoekjes.

Waar horen de blokken? Ze moeten even lang zijn.


Zoek de andere helft.
Kijk!!! Klaar!

Dat wil ik ook eens proberen.

Vul de prent op met de staafjes.


Vrij schilderen: mijn eigen kunstwerk!



We schilderden allen de strook voor onze verjaardagskroon.
Zo kunnen we direct beginnen versieren op de dag van onze verjaardag.



Spelen aan de autotafel.



Zoek het juiste plaatje.


Wie kan een hoge toren bouwen?


IK!!! (zo fier) ;-)

Kettingen maken.


Mama en papa naspelen!


Rijgen door de gaatjes met de pijpenragers.




Een appelboom, we leggen op elk gaatje een appeltje. 




Klein en groot.
Laat ons even kijken wie hier de grootste en de kleinste is van de groep.
We doen het gewoon per twee want anders wel heel confronterend als jij net de allerkleinste bent. Ahum!






Wat is er aan de hand met Pietertje?
Hij ziet er volgens enkelen wat ongelukkig uit.
Heeft hij wel nog plaats genoeg? Hmm, stof tot nadenken!


Hoog bezoek van strikje en losje!
Ze zitten met een probleem. Hun huis is te klein geworden ( ze denken aan gezinsuitbreiding) dus de kleuters werden ingeschakeld om een nieuw huis te helpen zoeken.





Cocooning bij de anemonen.

Smartgames tijdens de cocooning op maandag. 
Al mijn foto's van de volledige maandag zijn verloren gegaan. :-( 
Ik heb per ongeluk een hele hoop foto's getrokken zonder geheugenkaartje! 
Hoe jammer. Sorry hoor!
Ik kan wel laten weten dat alle kleuters zich ongelooflijk hebben ingezet bij hun smartgame! 
Knap om te zien! Zo doorzetten!


Een begrippencocooningtime op dinsdag en woensdag. 
De begrippen lang en kort kwamen deze keer aan bod. 

Gooien met de dobbelsteen, en een lange lijn tekenen. 
Daarna steeds korter en korter en korter....


Of rietjes en touwen knippen.
Lange en korte, nog langere en nog kortere...
Sorteren hoort er ook bij!


Even lange slangen boetseren. 


Van lang naar kort met de plusblokjes.


Een heeeeeeel lange dominorij zetten.


Van kort naar lang met de steekparels.


Of met krijt.


Een trapje maken met de houten staafjes.


Er was pistache (Franse initiatie) bij Rolande. 
Misschien zijn er op Rolandes blog wel foto's daarover te vinden.
http://.zonnebloemenrolande.blogspot.be/

Ondertussen komt het vierde leerjaar met de anderen tellen. 
Wat zijn wij gelukzakken! Zoveel aandacht voor ons alleen. :-) 








De kiescocooning op vrijdag. 
Elke vrijdag mogen de kleuters volledig vrij kiezen, wat ze willen doen. 
Er is maar één voorwaarde, het moet een activiteitje zijn dat je in stilte kan doen. 
Plots was de puzzelmicrobe in de klas gekropen. 









Toon en vertelkring op maandag.


Op dinsdag was er boekenkring. 
We werkten samen, we kozen per groepje een boek. 
We bekeken dit boek samen en overlegden
wat we over dat boek aan de anderen zouden gaan vertellen. 
Wat was er speciaal, mooi of raar aan dit boek? 
Waarom moesten de anderen dit zeker wel of helemaal niet bekijken straks? 







Kabengeltjeskring op woensdag.
De boodschap van de komende week is: 
"Blijf niet zitten, doe mee!"
We deden onmiddellijk een dansje en we deden natuurlijk allemaal mee! :-) 


Hé, kijk nu! 
een heeeeeeeel groot blad gevonden voor onze schoolpoort. 
Eens kijken bij welke boom dat hoort.
Wij denken, bij de Italiaanse populier.


Donderdag was er muziekkring. 
Ritmes klappen en eens vergelijken, wie heeft een korte of lange naam? 

Vertelkring met de vertelstenen. 
Verhaaltjes verzinnen. 


Hoekenwerk. 
Volgende week starten we met onze contractkaart.
Nu was alles nog vrije keuze. 




Een telspel.


We maakten al onze verjaardagskroon. 
We konden kiezen. 
Schilderen we, kleuren, stempelen of kleven. 


Maar wat als je het gewoon allemaal wil?


Er was even discussie, de ene wordt 5, de andere is al 5! 
Er zijn er die al 6 worden maar ook al zijn! 
Ingewikkeld hoor. :-) 


Versieren maar!



Een geluidenmemory.


De houten knikkerbaan opbouwen met een stappenplan en een beetje hulp.


Het spelletje zelfstandig spelen. 'Dier op dier'


Een kapplatoren bouwen.


Toveren?? Ohja, Cleo kan dat hoor!
Kijk naar die gezichtjes, daarvoor doen we het é!


Waar is de knikker?




Rijgen met veters.


De vertiblocs juist leggen volgens voorbeeld.

Knopen rijgen.


Gevoelenskring. Zien jullie de uitdrukkingen? hihihi







Dinsdagnamiddag, een manusje van alles!














Een kleuter zag dit weekend bij een parking een echte tuutjesboom. 
Hier op school wilden we dit ook wel, dus,
vanaf nu hebben we bij onze moestuin  tuutjesboom. 
Dus wie zijn fopspeen wil afgeven, die kan deze gewoon aan onze boom hangen. 




Stemming! Wie wil graag leren over de schildpad?






De meerderheid stemt ja! Oei en die 4 kleuters die tegenstemden?
Na wat overleg konden we toch iedereen overtuigen om mee te doen. Oef!
Dus, vanaf vrijdag startten we met ons nieuwe project rond schildpadden.


Zin om al een schildpad te schilderen? Oke!
Of bekleven? Ook goed!


Onze woensdag, spelletjesdag. 
Graag doen wij een oproep naar spelletjesouders 
(lees gerust ruim: tantes, nonkels, grootouders, ...)  op woensdagvoormiddag. 
Heb je zin om één woensdag, of meerdere woensdagen te komen spelen, heel erg welkom. 
Als jullie willen komen spelen, graag dan van 10u45 tot 11u30.
Het zou leuk zijn, moesten we een dag op voorhand weten hoeveel helpers we ter beschikking hebben. Laat je iets weten ten laatste op dinsdag?
Spelletjes mogen worden meegegeven elke woensdag. 

Eerst even bekijken welke spelletjes we in de aanbieding hebben. 
Waartussen kunnen we straks kiezen?











Cocooning met vierde leerjaar.






Wie zit in de doos verstopt??


Hilarische momenten! ;-)





Op donderdag eindigden we de dag met een relaxatiemoment.


We hadden ook een heel lieve jarige meid! 
Gelukkige verjaardag en dankjewel voor het lekkere traktaat.


Welkom aan onze drie nieuwe klasgenootjes.
Yogakring op vrijdag. De schildpad!








We verdiepten ons in de nieuwe boeken.
Hebben we iets opgemerkt? Komen er vraagjes over de schildpadden naar boven?
Ohja hoor!!





Jens voelt zich in zijn nopjes als hij iets kan uitleggen! ;-)





Dat is nu eens echt verdiepen in een boek!! hahaha


Fijn weekend allemaal. 
Tot volgende week. 

Volgende week maandag komt Janne uitzonderlijk niet. 
Romanie neemt dan de anemoontjes onder haar hoede. 

Alles over schildpadden mag worden meegebracht naar de klas. Vergeet niet te naamtekenen aub. 
We zijn nog op zoek naar knuffels, speelgoedschildpadden, boeken over schildpadden, ... 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten