Er werden leuke spullen meegebracht in het schildpaddenproject.
Dat maakt de tongen wat los! ;-)
We leerden het woordje schildpad in de Franse taal: la tortue!
Hoekenwerk.
Met water schilderen over de krijtlijnen van de schildpad.
Plasticineschildpadjes maken.
Opgelet , we hebben vier poten nodig!
Schildpadjes inkleuren.
Of inschilderen.
Of bekleven.
Omdat we in de klas geen spel hebben over schildpadden beslisten we er zelf één te maken.
We schilderden eerst een bosrijke omgeving.
Later stempelden we een pad door het bos.
Als we een afdruk maken met een potje, dan is dat precies een schild.
We wagen ons al eens aan een vrij tekstje.
Blokjes sorteren volgens kleur en vorm.
Wie kan eens in zijn schild kruipen (gevoelenskring).
Wat is dat dan eigenlijk? Bang zijn van iets? Of kunnen boze mensen ook in hun schild kruipen?
...
We beluisterden een verhaal over haas en schildpad.
Er staat een kop, poten en staart getekend maar waar is de schild van de schildpad?
Die mogen jullie met een kurk stempelen.
En dan zorgen we er nog voor dat de schildpadden kunnen zwemmen!
Met een doos omgekeerd op de rug zijn we precies een echte schildpad!
Dubbel feest in de klas!
Gelukkige verjaardag grote meid en stoere kerel!
Verjaren, daar hoort een muziekdoosje bij! (charlestonversie van happy birthday!)
Omdat we lang moesten wachten op het muziekdoosje werd dit pas na de verjaardagen geopend.
Tijdens de vertel- en toonkring toonden we onze spullen die we meebrachten.
We noteren onze verhalen,...
Smartgames tijdens de cocooning op maandag.
De kleuters lossen raadsels op, maken patronen, zoeken oplossingen,...
En ja hoor, dat deden ze goed!
Met twee lukt het nog beter!
Ervoor zorgen dat ALLE tandwielen draaien.
Wij geven niet op :-)
Blijven denken, ...
Een groooooot krijtbord...
dan teken je toch gewoon een klein schildpadje, hihi.
Wie is aan het winnen? Spannend!
Torentjes bouwen, hoe hoog is jouw toren?
We tellen de sproeten van de mormeltjes.
Met wat extra hulp is dit een makkie ;-)
Contractwerk met onze allereerste contractkaart van dit schooljaar:
Voor al deze onderstaande activiteiten verdienen we een sticker op onze contractkaart.
Taalknap:
Zoek het juiste plaatje uit het boek.
Niet makkelijk, goed kijken is de boodschap.
Even zoeken,...
Daarna bespreken we in de kring wat er zo bijzonder is aan onze schildpad.
Taco op bezoek in de klas.
Kleuters kiezen zelf uit verschillende opdrachtkaarten volgens niveau geordend.
Of schildpadjes knippen en kleven. Een precisiewerkje.
Patroon maken in de hoepel.
Waarom hem niet helemaal opvullen? :-)
Schildpad weven met verschillende stroken.
Samenknap:
Het schildpaddenspel vinden wij super !!!
Dank je wel Noémie om het mee te brengen naar de klas.
Mogen wij aan Paddy voelen? Ja hoor! Hij is zelf een beetje hard, ...
We lieten hem eens over de tafel kruipen, al ging dat een beetje moeilijk zonder zand.
Voelen maar!
We rollen bolletjes met plasticine voor op onze schildpad.
Welke vorm past op mijn schildpad?
Bolletjes tekenen op de schild.
Rollen rollen rollen :-)
En tot slot ook een verhaal lezen over de schildpad en zijn avonturen.
Met zelf gemaakte schildpadden speelden we in de zandbak.
Er staat een puntje in het midden op ons blad,
daarrond maken wij steeds grotere cirkels.
Net een schild van de schildpad!
De kleuters lossen raadsels op, maken patronen, zoeken oplossingen,...
En ja hoor, dat deden ze goed!
Met twee lukt het nog beter!
Wij geven niet op :-)
Blijven denken, ...
Cocooningtime op dinsdag.
Patroontjes rijgen, 3 per kleur, niet meer, niet minder.
Schildpadden boetseren met de plasticine.
Opgelet! 4 poten, een staartje en een kopje en een schild natuurlijk.
Cirkels leren tekenen.
steeds maar kleiner en kleiner. dat vergt concentratie!
Stapelschildpadjes.
Onze boekenwurmen. Op zoek naar zeeschildpadden.
Een groooooot krijtbord...
dan teken je toch gewoon een klein schildpadje, hihi.
Een schildpad knippen, kleuren en vastkleven met plakband.
Niet simpel hoor!
Cocooning met het 4e leerjaar
Terwijl het 3e kleuter bij Rolande was voor pistache (franse intiatie),
kreeg het tweede kleuter extra hulp tijdens de cocooningtime.
Op donderdag is de cocooning aan de hand van de telbox.
Torentjes bouwen, hoe hoog is jouw toren?
We tellen de sproeten van de mormeltjes.
Met wat extra hulp is dit een makkie ;-)
Ook de boterbloemen kregen hulp van de vierdes.
We speelden ons zelf gemaakte schildpaddenracespel.
Prikkers op de isomo schildpad prikken en elke keer twee knopen erop rijgen.
Puzzelen.
We leerden schildpadjes boetseren.
We probeerden een schildpad te weven met pijpenragers.
Voor al deze onderstaande activiteiten verdienen we een sticker op onze contractkaart.
Taalknap:
Zoek het juiste plaatje uit het boek.
Niet makkelijk, goed kijken is de boodschap.
Beeldknap:
We tekenen een schildpad aan de hand van een stappenplan.Daarna bespreken we in de kring wat er zo bijzonder is aan onze schildpad.
Ofwel stempelen we schildpadden met kosteloos materiaal.
Wie wou, kon ook een zeeschildpad schilderen.
Maar hoe begin je daaraan?
even overleggen: misschien eerst de oceaan?
Rekenknap:
Bolletjes leggen volgens een opdrachtkaart. Kleuters kiezen zelf uit verschillende opdrachtkaarten volgens niveau geordend.
Een schildpad, groter dan een fiets!
Echt hoor, het bestaat!
De galapagosschildpad bijvoorbeeld.
Hmmmm, niet makkelijk hoor!
Oh neen!!! De poten kunnen er niet meer op.
Tja, dan is de schildpad toch gewoon in zijn schild gekropen!
Misschien lukt het beter, met twee borden tegen elkaar?
Dat is alvast groter...
Ofwel vereende krachten,
we maken een gigantische schildpad met kapplablokjes.
Beweegknap:
Knippen van zwarte schildpadden, om ons portaal te versieren.
Of schildpadjes knippen en kleven. Een precisiewerkje.
Waaaaaw! Wat een mooi resultaat!
Waarom hem niet helemaal opvullen? :-)
Samenknap:
Het schildpaddenspel vinden wij super !!!
Dank je wel Noémie om het mee te brengen naar de klas.
Woensdag = Spelletjesdag!
Zo leuk, samen een gezelschapsspel spelen.
We hadden helaas niet genoeg tijd om alle spelletjes te spelen.
PADDY op bezoek in de klas.
Waaaaauw, wat hebben wij geluk!
Paddy de Griekse landschildpad is al 46 jaar oud.
Wij stelden allerlei vragen aan Rose-Anne over Paddy.
Wedden dat jouw kleuter nog kan antwoorden?
Hoe zie je dat Paddy een jongen is? (jongens hebben een langere staart.)
Wat eet Paddy heel graag? (tomaten, sla, maar het liefst meloen)
Waarvan houdt Paddy? (van een douche met een gieter, als het warm is.)
Hoe komt het, dat wij zo'n geluk hadden, dat Paddy toch naar onze klas kon komen?
(Paddy was zich vlak voor het vertrek naar de klas aan het ingraven voor zijn winterslaap. ahum. :-))
Dit en veeeeeeeele andere vragen zoals:
Kan Paddy fietsen, kan Paddy praten? Kan hij rollen? Kan hij horen? ...
werden beantwoord.
Dankjewel Rose-Anne voor jouw tijd en geduld!
We lieten hem eens over de tafel kruipen, al ging dat een beetje moeilijk zonder zand.
Voelen maar!
Hoekenwerk:
Joepie! Puzzelen!
Welke vorm past op mijn schildpad?
Bolletjes tekenen op de schild.
Rollen rollen rollen :-)
En tot slot ook een verhaal lezen over de schildpad en zijn avonturen.
Schilderen op bubbelfolie bleek heel leuk te zijn!
Precies de schild van de schildpad.
Schildpad van een eierdoos was ook een mogelijkheid.
Met zelf gemaakte schildpadden speelden we in de zandbak.
Op dinsdag, bosdag konden we genieten van een straaltje zon. :-)
Joepie!
Nootjes rapen hoort er ook al weer bij.
Er was ook nog tijd voor schrijfdans.
Met de wasco rocks
en de wascodriehoekjes.
Er staat een puntje in het midden op ons blad,
daarrond maken wij steeds grotere cirkels.
Net een schild van de schildpad!
Yogakring op vrijdag.
Even uitleggen waar ons forum over zal gaan.
Vanaf dit schooljaar werken we het boek 'geluksvogels' uit met de hele school.
Elk verhaal is gebouwd op een van de tien pijlers van geluk.
Iedere maand brengen we een verhaal in een toneel gegoten.
In de namiddag was het zover. De begeleiders gaven het beste van zichzelf! ;-)
Voor wat live beelden: zie link.
De jarigen van september.
Het forum werd afgesloten met een lied dat elk geluksforum strofes zal bijkrijgen.
Zie link.
Wat staat er volgende week op de planning?
We maken een schildpaddencamping in onze klas.
Wat kan het leven toch zalig zijn met al die kleuterfantasie.
We willen een schildpaddenhotel, tenten, zwembadje, strand,....
Wie materiaal heeft, laat maar komen!
Vooral speelgoedschildpadjes, knuffels, ... zijn nog heel erg welkom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten